Sultprisen 2022 til Maria Navarro Skaranger

Vinneren av Sultprisen 2022 er Maria Navarro Skaranger (f. 1994). Debutromanen hennes, Alle utlendinger har lukka gardiner, ble nominert til Tarjei Vesaas' debutantpris 2015. Skarangers tredje roman, Emily forever, ble nominert til Bokhandlerprisen og Ungdommens kritikerpris i 2021, og vekket stor interesse internasjonalt. Hennes bøker er oversatt til 18 språk.

Foto © Io Sivertsen

Prisen ble utdelt i Gyldendalhuset onsdag den 3. mai der pristalen ble holdt av Kaja Schjerven Mollerin, leder av Gyldendals legatstyre. «Fortellerstemmen er avgjørende for Navarro Skarangers bøker, den er utformet med vidd, originalitet, språklig egenart og en selvtillit som aldri skygger for det hun skal fortelle om. Det krever et stort språklig register, men også stor litterær følsomhet og oppfinnsomhet». Hele talen kan leses her.

«Jeg er ydmyk og stolt over å bli tildelt denne prisen, og over at juryen mener skrivearbeidet mitt er viktig og av kvalitet. Jeg er veldig heldig som blir løfta fram på denne måten. En sånn pris gir en forfatter ro og tid til å skrive, jeg skal bruke hver eneste krone for hva det er verdt,» sier Navarro Skaranger.

Sultprisen er en litterær pris utdelt av Gyldendal siden 1998. Prisen deles ut til «et eminent yngre forfatterskap» uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet. Prisen deles ut annet hvert år fra 2015 og er på 250 000 kroner. Legatstyret består av Kaja Schjerven Mollerin, Knut Ameln Hoem, Bernhard Ellefsen, Ingrid Nielsen og Aage Storm Borchgrevink.

Tidligere prisvinnere:

1998:            Jonny Halberg