Tredje kvartal 2023: Høst preget av nedgang i skoleboksalg

Et markant fall i markedet for skolebøker, bidro til at Gyldendal i tredje kvartal hadde en nedgang i inntektene på fire prosent sammenlignet med fjoråret. Konsernets inntekter så langt i år er på nivå med fjoråret.

Foto: Bo Mathisen

I tredje kvartal opplevde Gyldendal en økning i allmennbokmarkedet og i bokhandelen, men lavere etterspørsel etter skolebøker og bøker for høyere utdanning. Sammenlagt bidro dette til en nedgang i inntektene i tredje kvartal. Gyldendal omsatte i tredje kvartal for 754 millioner kroner mot 778 millioner i samme periode i fjor.

En vellykket lansering og svært godt salg av blant annet Skråpånatta, den tredje og siste boken i Lars Myttings trilogi, bidro til omsetningsvekst og økte markedsandeler i allmennfeltet. Bransjetallene viser imidlertid en markant nedgang i skoleboksalget, og i august var fylke- og kommunenes innkjøp av skolebøker halvert sammenlignet med august i 2022. Nedgangen kommer etter et spesielt godt skoleboksalg i 2022, da innkjøpene av bøker var høyt etter en periode med pandemi og investeringer i digitale læremidler. I revidert statsbudsjett i vår la regjeringen til midler for å støtte innkjøpene av skolebøker, men disse har så langt i år ikke bidratt til den forventede utviklingen i markedene.

Til tross for nedgangen i markedene, ligger inntektene til Gyldendalkonsernet så langt i år på nivå med fjoråret. Situasjonen i samfunnet er preget av usikkerhet som følge av den geopolitiske situasjonen og med ekstraordinær kostnadsvekst og forbrukere som i større grad må prioritere for å få endene til å møtes. For året som helhet forventer Gyldendal inntekter og resultat på nivå med fjoråret.

– Vi går inn i årets tre viktigste måneder med sterke markedsposisjoner i et utfordrende marked preget av stagnasjon og nedgang. Den positive utviklingen fortsetter for våre handels- og markedsplasser, der ARK har vekst både i butikk og ikke minst i digitale kanaler, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv.

Foto: Bo Mathisen