Hvordan foregår utdanning og opplæring i fengsel?
På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har ikke «Isak» fullført skolegangen sin. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel. Hør historien til "Isak" i siste episode av "Det virker!".

Innsatte i norske fengsler har lik rett til opplæring som befolkningen ellers, men svært mange har mangelfull skolegang og mange strever med å lese og skrive. Vi har besøkt 24 år gamle «Isak» som jobber med utdannelsen sin mens han sitter inne i Oslo fengsel, og i studio sitter en forsker og en spesialpedagog klare for å svare på alt vi lurer på om opplæring i kriminalomsorgen.
En av mange
«Isak» har sittet inne i snart ett og et halvt år og slipper ut igjen tidligst i 2025. På grunn av en oppvekst preget av kaos, uro og kriminalitet, har han ikke fullført skolegangen sin. Han er også en av mange innsatte som strever med oppmerksomhet og lesevansker. Dette prøver han å gjøre noe med, samtidig som han soner dommen sin i Oslo fengsel.
— Jeg skal prøve å fikse livet mitt. Få et A4-liv. Det var det jeg prøvde på hele tiden. Jeg drev med kriminalitet for å få et A4-liv.
I denne episoden får du høre «Isaks» historie fra han kom til Norge fra Somalia som seksåring, gjennom en vanskelig skolegang, og til han til slutt endte opp som innsatt i Oslo fengsel, og i studio diskuterer vi hvordan opplæring og utdanning foregår bak murene.
Gjester i studio:
- Lise Øen Jones, professor ved Institutt for samfunnspsykologi på Universitetet i Bergen.
- Trude Alver Moen, spesialpedagogisk koordinator ved Grønland voksenopplæringssenter.
Sammen svarer de på spørsmål som:
- Hva vet vi i dag om lærevansker blant innsatte i norske fengsler?
- Er innsatte overrepresentert på statistikken når det gjelder lese- og skrivevansker?
- Er det en sammenheng mellom lærevansker og kriminalitet?
- Hvilke typer vansker ser man typisk hos innsatte i fengsel?
- Hvordan er det å jobbe som spesialpedagog i et fengsel?
- Hvilke utfordringer kan spesialpedagoger møte på med elever i fengselet?
- Hvordan foregår opplæring og utdanning på innsiden?
- Hvilket utdanningsnivå ligger innsatte typisk på?
- Hvor mange tar utdannelse når de sitter inne?
- Er det lavere andel tilbakefall blant de som tar utdannelse mens de sitter inne?
Programleder og produsent:
- Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Telefon: 92 82 14 94
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder



SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom