Nå er én av to nordmenn mer bekymret for Norges digitale sikkerhet
En av to nordmenn er mer bekymret for Norges digitale sikkerhet som følge av den spente verdenssituasjonen og usikre økonomiske tider. Det kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Opinion for Telenor Norge.
![](/data/images/public/17848695/18034899/b81b995f-50fe-4d6e-90d3-cf1cfe1a5d1b-w_720.jpg)
Nordmenn er mer bekymret for sin egen og Norges digitale sikkerhet nå enn tidligere. Dette er også noe Telenor Norge erfarer. Det er økende etterspørsel etter informasjon, sikkerhetsrådgiving og hjelp til å beskytte seg mot svindel eller andre former for digital kriminalitet. Så godt som alle nordmenn med en smarttelefon har opplevd svindelforsøk eller forsøk på annen digital kriminalitet.
- Økt digitalisering av samfunnet innebærer også større spillerom for kriminelle aktører. Dette kan være alt fra svindlere som prøver å lure privatpersoner eller virksomheter, til profesjonelle cyberkriminelle eller hackere med mer alvorlige motiver. I Telenor har vi tro på økt åpenhet rundt sikkerhetsutfordringer, både for å styrke vår felles trusselforståelse, men også for å lære av hverandre. På den måten øker vi beredskapen og vil være bedre i stand til å beskytte oss selv, enten vi er en privatperson eller representerer en virksomhet. Digital sikkerhet er noe som berører oss alle, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned. Det markerer vi ved å lansere den aller første utgaven av «Telenor Norges sikkerhetspuls» som vi vil publisere hvert kvartal fremover. Her vil vi dele statistikk og innsikt fra Telenors sikkerhetsmiljø.
Se Telenor Norges sikkerhetspuls her
Sikkerhetssenteret håndterte 128 hendelser
Telenors sikkerhetssenter (Telenor Security Operations Center) håndterte i dette kvartalet 128 potensielt alvorlige hendelser. Dette er hendelser som kan gjøre stor skade hvis de ikke blir oppdaget og stanset. I perioden var det også 716 bekreftede DDoS-angrep, i 401 av disse var man nødt til å iverksette mitigerende tiltak.
- Flere av hendelsene håndtert av vårt sikkerhetssenter dette kvartalet har startet i enheter som har fått installert programvare for kryptoutvinning eller ondsinnede nettlesertillegg og skadelig programvare. Cyberkriminelle har lenge installert programvare for å utvinne kryptovaluta fra kompromitterte PC-er og servere. Gjennom slik programvare kan de tjene penger på å utføre oppgaver som krever stor datakapasitet, sier Engebretsen.
Det er også flere tilfeller av brukere som har blitt lurt til å følge phishing-lenker i e-poster, og som dermed kan ha gitt fra seg innloggingsinformasjon eller andre sensitive detaljer.
- Telenors sikkerhetseksperter registrerer en økt trend av kjøp og salg av tilganger til virksomheter via såkalte ‘Access brokers’. Dette er kriminelle som skaffer seg tilgang eller bryter seg inn i et system eller infrastruktur for så å selge denne tilgangen videre til andre på det mørke nettet. Tilgang via Access brokers har mer enn doblet seg siste året, sier Engebretsen.
227 millioner blokkeringer på nett
Antall digitale svindelforsøk har økt voldsomt de siste årene, og metodene blir stadig mer avanserte. I flere tilfeller vil man trenge fageksperter for å avdekke svindelforsøkene. Over 70 prosent av alle nye nettsider som lages er falske eller skapt for å svindle besøkende.
- I 3. kvartal utførte våre sikkerhetsfilter 227 millioner blokkeringer på nett. Den største kategorien blant disse blokkeringene var kjente svindelsider, i denne gruppen alene ble det foretatt 166 millioner blokkeringer bare i disse tre månedene. Gjennom arbeidet med å sikre Telenor-kundene har vi dermed avverget hele 166 millioner svindelforsøk fra allerede kjente svindelsider dette kvartalet. Det er et enormt tall, sier Engebretsen.
Telenor stanset også 7,75 millioner svindelanrop i Norge 3. kvartal.
- Selv om det fortsatt er et høyt antall svindelanrop som fortsatt stoppes i våre nett, er det gledelig å se at antall forsøk på svindelanrop mot Telenor-kunder likevel har gått ned de siste årene. Vi stopper dermed færre svindelanrop enn tidligere, dette skyldes at Telenor har funnet teknologi og iverksatt tiltak for å bekjempe denne formen for kriminalitet, som har fungert. Når de kriminelle ikke lykkes med å tjene penger på forsøkene sine, prøver de heller andre steder. Antall svindelforsøk som gjøres mot Telenor-kunder har dermed gått ned, avslutter Engebretsen.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17848695/18034899/d77dc0ab-7188-4137-8450-437609e7404a-w_720.jpg)
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Julie Hæhre, informasjonssjef Telenor Norge, telefon: 419 01 011, e-post: julie.haehre@telenor.no
eller ring pressetlf. på 800 80 900. Besøk også vårt presserom.
Kontakter
Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noBilder
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor stoppet 510 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal5.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Dette kvartalet stoppet Telenor mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet. I en fersk spørreundersøkelse gjennomført for Telenor svarer 70 prosent av de spurte at de frykter at kunstig intelligens vil føre til økt svindel og kriminalitet.
Slik gjør du mobilen klar for sommeren20.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 20, juni 2024) Sommeren er høysesong for mobilbruk på farten. Vi reiser på hytta, til sjøs, til fjells, til utlandet – og bruker mobilen til å forevige sommerminnene, holde oss oppdaterte og til å ha kontakt med venner og familie. Her er noen råd og tips fra Telenors dekningsdirektør om hvordan du unngår problemer i sommer.
Skilag stakk av med BRUK HUE-prisen29.5.2024 12:46:24 CEST | Pressemelding
Visste du at alle lag som gjennomfører antimobbeprogrammet BRUK HUE er med i trekningen av 25.000 kr? Pioner Skiklubb fra Midt-Troms tok utfordringen, og vant denne rundens premiepott. – Jeg anbefaler BRUK HUE på det varmeste, og håper flere lag blir med i kampen mot mobbing og utenforskap, sier Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.
Ny leder for Forretningsmarked i Telenor Norge7.5.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 7. mai 2024) Torfinn Eriksen går inn i stillingen som leder for divisjonen Forretningsmarked i Telenor Norge.
Telenor stoppet mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i første kvartal15.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
(Fornebu, 15. april 2024) Det har vært svært mange forsøk på digital kriminalitet mot nordmenn i årets tre første måneder. Telenor har stanset mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet mot våre kunder så langt i år. En markant økning sammenlignet med forrige kvartal.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom