Verdens nordligste bosetting får mobildekning
Ny-Ålesund er siste norske bosetting uten mobildekning. Nå kobles også dette lille samfunnet på Telenors mobilnett idet verdens nordligste basestasjon i dag åpnes.
79 grader nord og 1111 kilometer fra Nordpolen ligger Ny-Ålesund, et lite samfunn som ble etablert for å drive gruvedrift. I dag er det forskning det her handler om, med forskere fra flere enn ti land knyttet til forskningsstasjonen.
Leder for Telenor Svalbard, Christian Skottun, vektlegger at godt samarbeid med lokalmiljøet ligger til grunn for opprettelse av mobildekning i Ny-Ålesund. Spesielt fremhever han Kings Bay og Norsk Polarinstitutt.
– Det har vært en god dialog med Kings Bay AS og Norsk Polarinstitutt om de mulighetene et mobilnett i Ny-Ålesund gir. Det gir økt sikkerhet og beredskap, og nye muligheter for forskning og miljøovervåking i Kongsfjorden-området. Mobilen kobler deg ikke bare mot de viktigste menneskene i livet ditt, men gir også tilgang til viktige tjenester som BankID og tofaktor-autentisering, sier Skottun.
– Øker sikkerheten
Kings Bay AS er heleid av staten gjennom Klima- og miljødepartementet, og eier og drifter infrastrukturen i Ny-Ålesund. Administrerende direktør i Kings Bay, Lars Ole Saugnes, kommenterer:
– Verdens nordligste samfunn kommer nå tettere på normalsamfunnet i positiv forstand. Mobildekning vil gjøre det mulig for oss å utnytte fordelene ved mobilkommunikasjon samtidig som sikkerheten økes for alle som bor her, så dette er en stor dag.
Ikke tillatt med Wi-Fi og Bluetooth
– Vi begynte samtaler med Kings Bay tilbake i 2001 om å etablere mobildekning, og det er mange årsaker til at de bofaste i Ny-Ålesund får mobildekning først nå. Det er kostbart å etablere dekning her, men vel så viktig har det vært å ta hensyn til at sensitivt måleutstyr ikke utsettes for radioforstyrrelser, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
Som en konsekvens av dette, er det i Ny-Ålesund ikke tillat å bruke Wi-Fi og Bluetooth. Nå som mobildekning er etablert, sørger Telenor for at alle ved ankomst til Ny-Ålesund får tekstmelding om at de må slå av Wi-Fi og Bluetooth på alt utstyr de har med seg.
Samarbeidsprosjekt
Bjørn Amundsen påpeker at mobildekning i Ny-Ålesund først og fremst etableres for å øke samfunnssikkerheten, og en god dialog har vært en forutsetning for etableringen.
Kings Bay AS, stiller arealer til disposisjon for plassering og leverer krafttilførsel og lokal fibertilkobling. Telenor bærer kostnadene med radioutstyr, antenner og samband til og fra Ny-Ålesund.
– Det er sterkt at vi sammen har fått etablert mobildekning i verdensklasse i verdens nordligste bosetting, sier Amundsen.
Fakta om Ny-Ålesund:
Forskningsstasjon på Svalbard med vekt på studier av Arktis og klimaendringer.
Flere nasjonale og internasjonale forskningsinstitusjoner er tilknyttet forskningsstasjonen.
Nordligste bosetting i verden.
Opprinnelsen til bosettingen var gruvedrift på 1900-tallet.
Stasjonen er også kjent for sitt vakre og øde arktiske landskap, med spektakulær utsikt over isbreer og fjorder.
Ny-Ålesund er et av de få stedene hvor du kan se både midnattssolen om sommeren og polarnatten om vinteren.
Samfunnet i Ny-Ålesund er lite, med et begrenset antall fastboende, som har ansvar for samfunnsdrift og for oppfølging av forskningsprosjekt og miljøovervåking.
Ny-Ålesund spiller en viktig rolle i overvåkingen og forståelsen av klimaendringer i Arktis, noe som gjør det til et strategisk sted for globale klimastudier.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, 90021000, bjorn.amundsen@telenor.no
eller
Anders Krokan, pressesjef i Telenor Norge, 95209037, anders.krokan@telenor.no
Nøkkelord
Kontakter
Anders KrokanPressesjef
Tel:952 09 037anders.krokan@telenor.noBjørn AmundsenDekningsdirektør
Tel:900 21 000bjorn.amundsen@telenor.noBilder
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom