- Alle bedrifter utsettes for dataangrep hver dag
2 av 3 bedriftseiere sier i en ny undersøkelse at de har vært angrepet eller forsøkt svindlet på e-post. - Tallet er altfor lavt. Trolig blir bedrifter forsøkt svindlet daglig, enten de vet det eller ikke.

Det sier Henrik Brandt. Han er cyberekspert hos Crawford and Company som jobber med skadehåndtering for bedrifter som er utsatt for dataangrep.
E-postfilter stopper en del
- Gode e-postfilter stopper mange av forsøkene bedrifter utsettes for så eiere og ansatte ikke merker det, men mye slipper også gjennom, sier Arnstein Heimset. Han er risikoingeniør og jurist i Frende Forsikring.
- Når det havner i innboksen er det folks evne til å gjenkjenne svindelen som avgjør hvor galt det kan gå, sier han.
Alltid noen som lar seg lure
I en ny undersøkelse Sentio har gjort for Frende blant 602 bedriftsledere, sier 64 prosent at bedriften deres har vært angrepet eller forsøkt svindlet med ondsinnet e-post. Ytterligere tre prosent sier at de ikke har oversikt nok til å svare.
- De fleste vellykkede angrepene vi håndterer har trolig startet med at noen sender ut flere hundre tusen e-poster. De kriminelle vet at det alltid er noen som ikke har gode nok systemer, og som lar seg lure, sier Henrik Brandt.
- Dessverre blir angrepene mer og mer sofistikerte og det blir vanskeligere å se hva som er ekte og hva som er falskt, sier han.
Så mye koster et angrep
Hvor mye det koster en bedrift å gå i svindelfella avhenger av hvor stor bedriften er og omsetningen.
- Det siste året har mange saker ligget på mellom 100 000 og 200 000 kroner for små og mellomstore bedrifter. I sakene hvor omsetningen også ryker skal det lite til før saken koster mer enn en million kroner, sier Arnstein Heimset.
Det er mye billigere å forebygge enn å reparere. Selv om vi aldri kan være 100 prosent beskyttet er det viktig å gjøre grep for å gjøre jobben vanskeligst mulig for svindlerne.
- Tenk på det litt som å gjøre brannforebyggende tiltak i huset ditt. Du har røykvarsler, brannslukker og rømningsveier. For bedriften din kan dette være backup, programvareoppdateringer, sterke passord og flertrinnsverifisering, sier Arnstein Heimset.
Sikre bedriften før det er for sent
Frende-eksperten anslår at bare én prosent av alle norske bedrifter har såkalt cyberforsikring.
- Det er fortsatt ganske nytt, men fordelen hvis du først rammes er at du ikke står alene. De færreste små og mellomstore bedrifter har ikke egne IT-ressurser. Og hvis de har det, er det ikke gitt at de har spesialistkompetansen som kreves for å håndtere et angrep, sier Heimset.
Å miste tilgang til kunde- eller ordreoversikt, kassasystemet eller e-posten til bedriften er eksempler på hva kundene opplever.
- Mange tar nok ikke innover seg hvor fortvilende det er å stå der den morgenen du kommer til kontoret og ser at alle maskinene er låst og kryptert, eller at sensitive data og e-poster er stjålet, sier Henrik Brandt i Crawford and Company.
Hvis bedriften blir angrepet, er hurtig reaksjon svært viktig for å begrense tapet.
- Vi har sett mange bedrifter som har blitt nødt til å velge mellom å betale løsepenger og å gå konkurs. Så lenge bedriftene fortsetter å betale løsepenger kommer de kriminelle aldri til å slutte å angripe, sier Henrik Brandt.
Slik er den klassiske svindelmetoden
De fleste angrep starter med en e-post som lurer mottakeren til å gi fra seg informasjon om for eksempel brukernavn og passord.
- Det er menneskelig å gjøre feil, derfor må vi forebygge konsekvensene av feilene vi mennesker gjør, sier Brandt.
En god start er å ha en trygg og sikker backup, samt gode rutiner. Så vil ytterligere tiltak avhenge av størrelsen på bedriften.
- Men ikke legg alle eggene i en kurv. Mange stoler blindt på sky- eller systemleverandøren sin for stabil leveranse og backup, men det siste året har vi sett flere eksempler på at også leverandører har blitt angrepet. Da har gjerne konsekvensen blitt at alle lagrede filer er gått tapt, sier cyberekspert Henrik Brandt.
Slik svarer bedriftseiere om dataangrep
602 bedriftseiere har blitt spurt om bedriften deres har blitt angrepet eller forsøkt svindlet med ondsinnet e-post.
- Ja – 64 prosent
- Nei – 33 prosent
- Har ikke oversikt – 3 prosent
(Kilde: Frende Forsikring, undersøkelsen er utført av Norstat)
Nøkkelord
Kontakter
Henrik Brandt
Crawford and Company
959 38 125
henrik.brandt@crawco.no
Marius Solberg Anfinsenseniorrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 959 31 440msa@frende.nowww.frende.no/aktuelt/Bilder

Om Frende Forsikring
Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!
Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.
Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring
Dette er årets farligste måned for syklister og fotgjengere11.9.2025 07:52:00 CEST | Aktuelt
753 syklister og fotgjengere har blitt påkjørt i septembertrafikken de siste fem årene. - Det blir litt mørkere for hver dag og det tar litt tid å bli vant til. Det ender i mange ulykker.
Mer enn 1000 reiseskader hver eneste dag9.9.2025 08:03:00 CEST | Aktuelt
I løpet av årets første seks måneder ble det meldt inn mer enn 195 000 skader på reiseforsikringer i Norge. - Det er 1077 skader hver dag, i snitt. Det er hinsides mye.
Nytt toppår for skjeggkreangrep4.9.2025 08:03:00 CEST | Aktuelt
Med 8500 behandlinger var 2024 det verste året noensinne når det kommer til skjeggkre. - Mange oppdager dem nå når høsten tar til og det blir mørkere ute.
Bestemorsvindel øker i Norge2.9.2025 07:55:00 CEST | Aktuelt
Det starter med en SMS eller en telefon og ender ansikt til ansikt. - Svindelmetoden har pågått i Sverige i noen år og nå ser vi at det har kommet til Norge.
4 av 5 vil ha brukte bildeler28.8.2025 08:02:00 CEST | Aktuelt
80 prosent av norske bileiere synes det er greit å få likeverdige, brukte bildeler når bilen skal repareres. - Nordmenn heier på gode og bærekraftige tiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom