Moderna

Moderna og Merck annonserer nye foreløpige data for behandling av føflekkreft

Forrige uke kunngjorde Moderna og Merck at foreløpige resultater fra kliniske studier av behandling av høyrisiko føflekkreft (stadium III/IV) ved bruk av en kombinasjon av Modernas individualiserte mRNA-baserte terapi og Mercks immunterapi, viste en fortsatt betydelig forbedring i pasienters overlevelse uten tilbakefall, sammenlignet med kun immunterapi, etter tre år. Forskningsteamet er optimistiske over de tydelige kliniske fordelene denne behandlingen. Denne studien er den første til å vise effektiviteten av en mRNA-basert kreftbehandling i en randomisert klinisk studie, og også den første til å vise en betydelig fordel over immunterapi alene i denne settingen.

«Disse dataene tilfører positiv analyser for denne studien. Det er viktig for mRNA-teknologien at denne studien, KEYNOTE-942/mRNA-4157-P201, kunne demonstrere effektiviteten til mRNA-basert kreftbehandling. Vi ser frem til å dele disse dataene med mennesker påvirket av denne sykdommen og det bredere vitenskapelige samfunnet» sa Kyle Holen, Senior Vice President og Head of Development hos Moderna.

Innrapporterte bivirkninger var i tråd med tidligere funn, og de vanligste inkluderte tretthet, smerte på injeksjonsstedet og frysninger. Begge selskapene har fått positive signaler fra regulatoriske myndigheter for denne behandlingen i form av spesielle utviklingsprogrammer for nye, lovende medisiner. Basert på disse lovende resultatene, har Moderna og Merck startet ytterligere studier for å teste denne behandlingen hos pasienter med lungekreft og planlegger å utvide utviklingsprogrammene til flere krefttyper.

Hele pressemeldingen fra Moderna og Merck kan leses her: https://investors.modernatx.com/news/news-details/2023/Moderna-And-Merck-Announce-mRNA-4157-V940-In-Combination-with-KeytrudaR-Pembrolizumab-Demonstrated-Continued-Improvement-in-Recurrence-Free-Survival-and-Distant-Metastasis-Free-Survival-in-Patients-with-High-Risk-Stage-IIIIV-Melanoma-Following-Comple/default.aspx» (Engelsk)»

Om Moderna

Moderna satser på utviklingen av vaksiner og medisin basert på mRNA-teknologi. Gjennom å ha arbeidet i skjæringspunktet mellom vitenskap, teknologi og helse i mer enn et tiår, viste Moderna under pandemien hvor raskt mRNA-teknologien kunne brukes til å utvikle og produsere effektive vaksiner mot covid-19. Moderna benytter nå den samme teknologien til å utvikle vaksiner og medisiner innenfor en rekke ulike terapiområder, som infeksjonssykdommer, onkologi, sjeldne sykdommer og autoimmune sykdommer.

Følg pressemeldinger fra Moderna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Moderna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Moderna