Unge forbrukere fremmer innovasjon i forsikringssektoren
En fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) viser at Gen-Z og Gen-Y ønsker nye forsikringsløsninger – som å forsikre digitale eiendeler.
![Morten Bjørnson er Partner ved Boston Consulting Groups Oslo-kontor.](/data/images/public/17848318/18034457/e13189d7-83f1-4999-8714-044985720aee-w_720.jpg)
- 30% av Gen-Z og 25% av Gen-Y er åpne for å kjøpe forsikring i metaverset, forteller Morten Bjørnson, partner ved BCGs Oslo-kontor.
Han viser til den ferske BCG-rapporten The Latest Purchasing Trends in Global Insurance der 13 000 forsikringskunder over hele verden ble spurt om deres nåværende avtaler, kundeopplevelser og fremtidige behov. Trenden med en glidning mot digitale kanaler har Bjørnson og hans kolleger i det anerkjente konsulentselskapet sett i Norge over lengre tid.
- Gode digitale kanaler har blitt ett av de viktigste kjøpskriteriene («KPC» - Key purchasing criteria) for norske forsikringskunder i privatmarkedet, slår Bjørnson fast.
Cyberforsikring
Interessen for å forsikre digitale eiendeler, som kryptovaluta eller NFT, er også høyere blant de yngre aldersgruppene; hele 52% av Gen-Z-respondentene har allerede forsikret digitale verdier eller føler behov for det.
Hvor mange forsikringsavtaler på digitale verdier som årlig inngås i Norge finnes det ikke statistikk på. Til Kapital sa Christian Rindlisbacher i forsikringsmegleren Aon Norway i mai i fjor at en del mindre selskaper gjerne kjøper cyberforsikring gjennom IF, Gjensidige og Tryg, mens større selskaper bruker megler og går til globale aktører som AIG, Axa, Zurich, Qbe og Allianz. I cyberforsikringsavtalen hos Gjensidige heter det imidlertid at kryptovaluta ikke dekkes av avtalen. Det samme fremgår hos Fremtind.
Få, om noen, av cyberforsikringene er rettet mot privatmarkedet. Til sammenligning listet Forbes åtte ulike forsikringsselskaper i USA som tilbyr privat cyberforsikring i en sak av juni 2023.
Ettersom de yngre aldersgruppene blir en stadig større del av markedet, må også norske forsikringsaktører ta inn over seg nye produktpreferanser. Baby boomers viser ikke uventet en mer konservativ tilnærming til nye løsninger. Kun 14% har - eller føler behov for - forsikring av digitale eiendeler, ifølge BCGs globale undersøkelse.
Inndelingen i aldersgrupper var som følger: Gen-Y (også kjent som Millennials): Født fra tidlig 1980-tallet til midten av 1990-tallet. 26-41 år. Gen-X: Født fra tidlig 1960-tallet til tidlig 1980-tallet. 42-57 år gamle. Baby boomers: Generasjonen som ble født i tiden etter 2. verdenskrig, fra 1946 til 1964. 58-76 år. |
Dette bekymrer kundene mest
Bilulykker, skader på eiendom. potensielle helsekostnader og kvaliteten på omsorg ved livets slutt er alle listet blant kundenes største bekymringer, ifølge rapporten.
I tillegg uttrykte mange respondenter bekymring for risikoer knyttet til pensjon og cybersikkerhet, og indikerte at deres eksisterende forsikringer ikke fullt ut bidrar til å dempe disse bekymringene.
Økt segmentering
Det brede kundegrunnlaget i forsikringsbransjen understreker viktigheten av å integrere flere salgskanaler for å forbedre kundeopplevelsen. Forsikringskunder veksler stadig mellom digitale og personlige interaksjoner. Det krever en fleksibel og integrert tilnærming fra selskapenes side. Et voksende antall aggregatorer, dvs. nettsider som tilbyr sammenligning av ulike parametere på tvers av selskap, gjør også «forsikringsshopping» betydelig enklere for kunder på jakt etter de beste tilbudene.
- Det er avgjørende at forsikringsselskaper evner å kombinere det personlige med det digitale for å møte behovene til hele kundegruppen. Undersøkelsen viser at yngre generasjoner verdsetter produktfleksibilitet og bekvemmelighet over pris, avslutter Morten Bjørnson.
Kontakter
Morten BjørnsonPartnerBCG Norge
Bjornson.Morten@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
![Morten Bjørnson, Partner, BCG Oslo](/data/images/public/17848318/18034457/24c34485-248e-4ceb-b230-5ad2729b9540-w_240.jpg)
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
![](/data/images/public/17848318/18034457/25c04d18-656b-4c17-b2ae-fe064919bcb7-w_780.jpg)
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Tre partneropprykk ved Oslo-kontoret i Boston Consulting Group1.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det anerkjente konsulentselskapet har forfremmet Ceyda Haga, Rolf Erik Tveten og Sverre Lindseth.
Økt etterspørsel og nye utfordringer for veitransport i Europa11.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Etter et utfordrende 2023 viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og Alpega at etterspørselen etter veifrakt har økt i første halvdel av 2024.
Dette er arbeidstakernes drømmedestinasjon6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
150 000 arbeidstakere verden over har avslørt deres drømmeby å jobbe i. Se hvilken metropol som topper listen – og hvor Oslo havnet.
Avgjørende år for havvindindustrien1.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
2024 ventes å bli et rekordår for havvindauksjoner globalt, med en forventet tildeling på 65 GW kapasitet i nøkkelmarkeder. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, ifølge konsulentselskapet BCG.
Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom