Renteradar

Så mye dyrere har boliglånet blitt i 2023

Renteøkningene i 2023 har økt rentekostnadene betydelig for boliglånskundene. Rentene ser ut til å holde seg høye en god stund fremover, med mulig rentekutt neste høst. Flere banker velger å droppe denne renteøkningen for å hjelpe og bygge lojalitet mot eksisterende kunder.

For snittkunden har rentekostnadene økt med 4500 kroner i 2023

Etter syv renteøkninger fra Norges Bank i 2023, har gjennomsnittlig boliglånsrente økt fra 4,10 % i starten av året til 5,80 % nå i desember. Det viser data fra forbrukertjenesten Renteradar.  Et gjennomsnittlig boliglån på 3,2 millioner har med andre ord blitt 4 500 kroner dyrere i måneden. Inkluderes siste renteøkning som blir effektuert i februar er det ytterligere 1300 kroner ekstra i måneden med en rente på 6 %.

Hvis du vil se dette innholdet fra datawrapper.dwcdn.net, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Kilde: Hayon / Renteradar

Forventer høye renter en god stund fremover

Norges Banks renteprognose fra desember antyder at rentenivået vil forbli stabilt frem til høsten 2024. Selv om den økonomiske situasjonen kan endre seg, tyder det på at folk må forberede seg på å håndtere høye rentekostnader en god stund til. Prognosen legger til grunn fire rentekutt i slutten av 2024 og i 2025. Det vil i så fall gi en boliglånsrente på rundt 5 % mot slutten av 2025.

Mange kan få bedre rente

- Vi ser at det er betydelige besparelser å hente for mange låntakere. Dette innebærer at det er mange som potensielt kan redusere sine månedlige utgifter ved å forhandle om renten eller ved å se etter mer gunstige lånevilkår hos andre banker. Det er spesielt de med lavere belåningsgrad som har mest å hente på å ta å disse grepene, sier Sindre Noss, markedssjef i Renteradar.

Taktisk av bankene å droppe renteøkningen

Bankene har begynt å varsle renteøkning etter rentemøte forrige uke, men rekordmange banker har varslet at de velger å ikke øke renten denne gangen. Blant bankene som likevel innfører renteendringer, har flere begrenset økningen til 0,15 prosentpoeng.

- Flere banker tar tydelig grep for å styrke kunderelasjonene i et marked der konkurransen intensiveres og kundenes villighet til å bytte bank øker. Den økte konkurransen og mer dynamikk i bankmarkedet kan bidra til mange boliglånskunder kanskje kan slippe litt billigere unna denne rentehevingen til Norges Bank, sier Noss.

Kilde Hayon

Om Hayon / Renteradar

Hayon er et fintech selskap som driver forbrukertjenesten Renteradar. I tillegg utarbeider vi analyser om bankmarkedet.

Renteradar har over 140 000 registrerte brukere i Norge og vokser raskt. På Renteradar kan man enkelt sammenligne sine betingelser med beste relevante tilbud. Man kan sjekke ut beste tilbud og starte bankbytte eller enkelt forhandle på renten hos banken sin.

Følg pressemeldinger fra Renteradar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Renteradar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Renteradar