Eviny Elsikkerhet får nye eiere

To ansatte blir nye eiere av Eviny Elsikkerhet. Helge Marchmann Andersen og Rune Lid kjøper selskapet, som har 29 ansatte i Bergen, Førde og Florø.

To menn inne i et kontorlokale
De nye eierne har klokkertro på at de skal skape trygge, gode og lønnsomme arbeidsplasser. F.v. Helge Marchmann Andersen og Rune Lid. (Foto: Jarle Hodne, Eviny)

– Eviny har over tid vurdert eierskapet i Elsikkerhet, og vi har konkludert med at selskapet trenger en ny eier som vil prioritere å bruke tid og kapasitet til å videreutvikle virksomheten. I kartleggingen av mulige kjøpere kom de to ansatte opp som et godt alternativ. Eviny Elsikkerhet har et effektivt og kompetent fagmiljø som vil stå godt på egne ben. Dette er en god løsning både for Eviny og de ansatte, sier konserndirektør Ingrid von Streng Velken i Eviny.

Eviny eier i dag 90 prosent av selskapet, mens Sogn og Fjordane Energi (SFE) eier resten. Aksjesalget omfatter hele selskapet og vil bli gjennomført i løpet av andre kvartal 2024.

Stor tro på selskapet

Hovedoppgaven til Eviny Elsikkerhet er å kontrollere elektriske anlegg i boliger og næringsbygg og gi råd om elsikkerhet. De største oppdragsgiverne er nettselskapene BKK og Linja.

Helge Marchmann Andersen er i dag daglig leder i Eviny Elsikkerhet. Fra andre kvartal neste år blir han også eier av selskapet sammen med Rune Lid, som er fagsjef i Eviny Elsikkerhet.

– Vi har klokkertro på at vi skal skape trygge, gode og lønnsomme arbeidsplasser. Selskapet har medarbeidere med høy kompetanse, forretningsforståelse og svært god lagånd. Vi har en sterk posisjon i markedet, som vi skal utnytte, sier Andersen.

Godt tidspunkt

Flere større avtaler skal reforhandles i 2024, og Andersen mener dette er et godt tidspunkt for å løfte Elsikkerhet ut av Eviny.

– Selskapet trenger nødvendig spillerom for å opprettholde posisjonen i markedet og samtidig utvikle nye forretningsmuligheter innenfor elsikkerhet. Våre kunder trenger løsninger og rådgivning på et annet nivå enn tidligere. Vi skal jobbe tettere med kundene våre for å forstå behovene og utnytte digitale muligheter, sier Andersen.

Norge har stort behov for elektrifisering for å fase ut fossil energibruk. Dette er også en mulighet for Elsikkerhet.

– Vi skal sørge for at elektrifiseringen av samfunnet skjer på en trygg og sikker måte. Kompetansen vår blir enda mer aktuell og attraktiv fremover, sier Andersen.

Bytter navn

Selskapet skal bytte navn siden det ikke lenger vil være en del av Eviny-konsernet. Det nye navnet er ikke klart ennå.

Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern, og produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk på Vestlandet.

Over 500.000 nordmenn bruker Evinys ladestasjoner for elbil. Eviny leverer ellers fibertjenester og fjernvarmenett, bygger landstrøm til skip, og elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer også løsninger som gjør byggeplasser utslippsfrie, og bygger et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Evinys entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett og lav- og høyspentanlegg.