Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic viser tidlige tegn på bedring i fortsatt beintøft marked

Halvårsresultatet til den nordiske elektronikkgiganten viser en solid fremdrift på tross av all motvind. Med effektive kostnadstiltak motvirker Elkjøp en fortsatt nedgang i markedet og løfter marginene tilbake til samme nivå som for to år siden. Halvveis i finansåret 23/24 viser resultatene at EBIT økte med 138 millioner kroner – mer enn en seksdobling sammenlignet med første halvår i fjor - til tross for en reduksjon i omsetning på -5,8%.

Opp og frem: pilene starter så smått å bevege seg i riktig retning igjen for Elkjøp i Norden.

- Vi er i høyeste grad fortsatt påvirket av salgsnedgang, inflasjon og svak krone, men med sterk kostnadsdisiplin leverer vi en resultatforbedring vi er godt fornøyde med i dagens marked. Det er fortsatt en lang vei å gå før vi er tilbake på normale nivåer, men med fokus på det vi kan påvirke viser dette at planen vår virker og at vi holder stø kurs. Jeg er stolt og imponert over innsatsen til våre 12.000 ansatte. Vi er i svært krevende tider, men lagfølelsen står sterkt og resultatene viser hva vi er laget av, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden.

Sikrer solid drift
Økte kostnader og tynnere lommebøker i hele Norden gjør at Elkjøp har tatt en rekke grep for å sikre solid drift gjennom turbulente tider. Fjorårets problemer med fulle lagre i markedet er løst og varebeholdningen er nede på et sunt nivå igjen. Samtidig har kostnadsbesparende tiltak bidratt til å holde kontroll i en tid med galopperende priser. Tiltakene har gitt en betydelig resultatforbedring sammenlignet med fjoråret.

- I Elkjøp har vi en svært solid drift i bunn, men vi merker selvsagt også utfordringene godt. Vi i varehandelen ser gjerne endringer i folks forbruk først, og vi har i lang tid satt næring etter tæring, tilpasset tidene vi er i. Med ambisjon om å opprettholde vår ledende posisjon i alle nordiske land, både gjennom og etter denne krevende perioden, har vi vært nødt til å ta grep, forklarer Tønnesen.
Godt salg under Black Week
Elkjøp-konsernet opererer med et finansår fra 1.mai til 30. april, det betyr at halvårsresultatene stopper på 28. oktober og ikke inkluderer tall fra den viktige kampanjeperioden i november. Mens handelen generelt rapporterer om en nedgang under årets Black Week melder Elkjøp om godt salg og vind i seilene

- Vi må komme tilbake til konkrete tall, men vi er meget godt fornøyde med både resultater og ikke minst innsatsen til våre kolleger under årets viktigste kampanje. Dette er et salg folk venter på, og som i dyrtid gjør at mange får mulighet til å skaffe ting de virkelig trenger, som de ellers kanskje ikke har råd til. Vi er veldig takknemlige for at kundene fortsetter å velge Elkjøp både når de trenger ny og nødvendig teknologi, sier Fredrik Tønnesen.

Fredrik Tønnesen, konsernsjef for Elkjøp i Norden
Tabell som viser tidligere sammenlignbare resultater

Følg pressemeldinger fra Elkjøp Nordic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Nordic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkjøp Nordic