Regjeringsforslag betyr innstramming for minstepensjonister

Regjeringen la i dag fram forslag til endringer av folketrygden, som innebærer en innstramming for dagens minstepensjonister.  - Dette er fullstendig uakseptabelt, sier Jan Davidsen, leder av Pensjonistforbundet.

Regjeringens forslag medfører at dagens minstepensjonister skal klare seg på en stadig lavere minstepensjon, uten at Stortinget skal gripe inn. - Det er hjerterått, sier Jan Davidsen. Johnny Syversen/ Pensjonistforbundet

Forslaget vil medføre at dagens minstepensjonister skal klare seg på en stadig lavere minstepensjon, uten at Stortinget skal gripe inn. Arbeids- og sosialminister Tonje Brenna vil både videreføre underreguleringen og binde Stortinget til å ikke lenger gi pensjonistene med lavest inntekt ekstra løft over statsbudsjettet.
- Det er hjerterått, sier Jan Davidsen.

Regjeringen kommuniserer at minstepensjonen vil få en bedre regulering fremover. Men dette gjelder kun yngre årskull, ikke dagens minstepensjonister. Regjeringen skyver dermed regningen for bedre regulering av fremtidig minstepensjon over på dagens minstepensjonister.

Siden 2016 har minstepensjonen for enslige blitt løftet ekstraordinært over statsbudsjettet hele seks ganger. Dette har vært helt nødvendig for å bedre situasjonen for dem som har minst blant våre eldre, og for å motvirke underreguleringen.De som allerede mottar minstepensjon, får en ren innstramming dersom Stortinget ikke lenger skal gi pensjonistene ekstraordinære økninger over statsbudsjettet. Gapet opp til fattigdomsgrensen vil anslagsvis øke til 43 400 kroner de neste ti årene.

For likeverd, initiativ og trygghet