Frøy Gudbrandsen ny politisk redaktør i VG
Frøy Gudbrandsen forlater stillingen som sjefredaktør i Bergens Tidende for å bli ny politisk redaktør i VG.
Etter fire år som sjefredaktør i Bergens Tidende, går Frøy Gudbrandsen (45) til en av Norges mest profilerte redaktørstillinger. I VG blir hun leder for kommentatorene og ansvarlig for meningsjournalistikken i landets mest leste nettavis.
“Dette er den mest spennende jobben innen meningsjournalistikken i Norge. Jeg er utrolig takknemlig for at VG mener jeg er rett person til stillingen. Jeg har vært imponert over alt VG får til i lang tid, og jeg gleder meg skikkelig,” sier Frøy Gudbrandsen.
Hanne Skartveit varslet i høst at hun ønsker å fratre som politisk redaktør av private hensyn. Ansvarlig redaktør Gard Steiro opplyser at det har vært flere søkere og aktuelle kandidater til stillingen, men at Gudbrandsen utpekte seg i ansettelsesprosessen.
“Frøy Gudbrandsen har en sjelden kombinasjon av ferdigheter og erfaring som gjør henne godt skikket til rollen som politisk redaktør. Hun er en skarp og tydelig meningsbærer med dyp kunnskap om norsk politikk og samfunnsliv. I tillegg er hun en moderne medieleder med dokumentert evne til å utvikle både journalistikk og mennesker. Bergens Tidende har under hennes ledelse hatt en imponerende utvikling. Jeg ser fram til at hun også skal sette sitt preg på VG,” sier Gard Steiro.
Frøy Gudbrandsen har vært sjefredaktør i Bergens Tidende siden 2019. Før det var hun kommentator og deretter politisk redaktør i samme avis. Hun har journalistutdanning, og også master og doktorgrad i sammenlignende politikk.
“På Frøy Gudbrandsens vakt i Bergens Tidende har avisen løftet den undersøkende journalistikken, utviklet produkter og tjenester som vinner internasjonale priser, og satt ny rekord i antall abonnenter. Jeg vil takke Frøy for lederskapet hun har vist og for innsatsen hun har lagt ned for Bergens Tidende,” sier Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende.
VGs nye politiske redaktør innrømmer at det med blandede følelser går fra BT til VG.
“Å forlate BT gjør rett og slett vondt i hjertet. Jeg er så glad i kollegene mine der. Det er en kraft i laget i BT som bare må oppleves, og jeg er sikker på at mediehuset kommer til å nå nye høyder framover ”
-------
Kontakter:
-
Gard Steiro, sjefredaktør VG, mobil 913 83 485
-
Frøy Gudbrandsen, sjefredaktør BT, mobil 913 66 220
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunucation Director, Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comBilder
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom