Flere virksomheter må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg
1. januar 2024 blir det nye regler for hvilke virksomheter som må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg.
Endringene skjer i arbeidsmiljøloven og innebærer at alle virksomheter med fem eller flere ansatte, må ha verneombud. I tillegg må virksomheter med 30 eller flere ansatte ha arbeidsmiljøutvalg.
– Både verneombudsordningen og arbeidsmiljøutvalg er viktig for å ivareta arbeidstakernes medvirkning i arbeidsmiljøarbeidet i virksomheter, sier Tonje Faanes, seksjonsleder i Arbeidstilsynet.
Se lov om endringer i arbeidsmiljøloven (lovdata.no)
Hovedregelen er at alle arbeidsplasser skal ha et verneombud
Arbeidsmiljøloven pålegger alle arbeidsplasser å ha minst ett verneombud.Virksomheter med færre enn fem arbeidstakere vil likevel ha mulighet til å avtale en annen ordning. I dag har virksomheter med færre enn ti arbeidstakere hatt mulighet til dette.
Det betyr at endringene fra nyttår vil føre til at om lag 35 000 virksomheter må innføre verneombud.
Les mer om hva en avtale om en annen ordning må inneholde
Verneombudet får også flere ansatte under sitt verneområde. Innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten, skal også omfattes av verneombudet. Det presiseres i tillegg i loven at verneombudets oppgaver omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø.
Har du spørsmål til regelverksendringene om verneombud? Les våre svar på ofte stilte spørsmål
Verneombudet skal ha opplæring
Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Verneombudet representerer arbeidstakerne i dette arbeidet, og skal delta aktivt i HMS-arbeidet på arbeidsplassen.
Arbeidsgiver skal sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Opplæringen skal sette verneombudet i stand til å representere arbeidstakerne og bidra i arbeidsmiljøarbeidet på arbeidsplassen. Minimumskravet er 40 timer opplæring.
Arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med minst 30 ansatte
Nye regler om arbeidsmiljøutvalg (AMU) trer også i kraft ved nyttår. De nye reglene pålegger alle virksomheter med minst 30 ansatte til å opprette et arbeidsmiljøutvalg. I dag er terskelen for å etablere arbeidsmiljøutvalg 50 ansatte.
Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i virksomheten, og følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet.
Slik er endringene i arbeidsmiljøloven
Fra 1. januar 2024 trer disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:
- Alle virksomheter skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret 6-1. 1. ).
- Verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1. får tilføyelse).
- Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø (§ 6-2. 2. får derfor ny bokstav f).
Fra 1. januar 2024 trer disse endringene (endret §7-1 første ledd) i arbeidsmiljøloven om arbeidsmiljøutvalget i kraft:
- Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med flere enn 30 ansatte, eller i virksomheter med 10-30 ansatte når en av partene i virksomheten krever det.
- Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40021788presse@arbeidstilsynet.noSofie Skarholt OttesenKommunikasjonsrådgiver
Tel:41659879sofie.skarholt.ottesen@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kan feriedagene mine overføres til neste år?27.11.2024 11:10:58 CET | Pressemelding
Rekker du ikke bruke opp feriedagene dine før vi går inn i 2025? Se hva loven sier om overføring av ferie.
Påminnelse til bemanningsforetak: Husk årlig melding til Arbeidstilsynet21.11.2024 10:25:15 CET | Pressemelding
Driver du et bemanningsforetak som er godkjent av Arbeidstilsynet? Husk at tiden snart kan være inne for å sende inn årlig melding.
Ekstrahjelp før jul? Dette bør du huske!21.11.2024 07:32:15 CET | Pressemelding
Mange unge sper på økonomien med en ekstrajobb i førjulstiden. Husk at arbeidsmiljøloven gir deg mange rettigheter selv om du ikke er fast ansatt.
Ni bransjer får høyere minstelønn i dag1.11.2024 11:19:49 CET | Pressemelding
Fra 1. november får ni bransjer økt minstelønn. Det er Tariffnemnda som har vedtatt endringene.
Minstelønn til varebilbransjen31.10.2024 09:21:32 CET | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det vedtok tariffnemda denne uken. Arbeidstilsynet ønsker utvidelsen av minstelønn til også å gjelde varebilbransjen velkommen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom