NTNU

Anne Borg slutter som rektor ved NTNU, Tor Grande overtar

Anne Borg har trukket seg som rektor ved Norges største universitet, NTNU. Hun fratrer med umiddelbar virkning. Styret har konstituert Tor Grande som ny rektor. Grande har vært prorektor for forskning og formidling ved universitetet siden 2021.

Det var i starten av et ekstraordinært styremøte fredag morgen at Anne Borg varslet at hun ville fratre. Borg skulle her forklare seg om sin omstridte håndtering av en kjernekraftdebatt som startet med et leserinnlegg som hun skrev i Dagens næringsliv (DN) 5.desember.

Varslet sin avgang i åpent styremøte

- Min integritet og ærlighet har blitt trukket i tvil. Den tvilen kan jeg ikke leve med i rollen som rektor. NTNUs rektor må ha stor autoritet og legitimitet både internt og eksternt. For meg er det NTNUs beste som teller, sa Borg til styret.

Hennes erklæring kom i en del av det digitale møtet som ble strømmet åpent på nettet og som ble fulgt av mange ansatte og studenter ved universitetet. Hun gikk av som rektor med umiddelbar virkning. Avgangen kommer halvannet år før hennes åremålsperiode ville ha gått ut.

Styreleder Remi Eriksen takket Anne Borg for hennes innsats og store engasjement for NTNU gjennom fire år som rektor. Borg ble også roset og takket av de øvrige styremedlemmene, da de fikk ordet.

Kjemiker overtar som rektor

I en lukket del av møtet besluttet styret enstemmig å konstituere Tor Grande (60) som ny rektor. Han blir øverste leder inntil en tilsettingsprosess er gjennomført og ny, fast rektor er på plass.

Tor Grande kommer fra Trondheim. Han er professor i kjemi, med materialkjemi som spesialområde. Han har arbeidet ved NTH/NTNU siden 1994, og har også vært postdoktor ved Arizona State University i USA. Siden 2021 har han sittet i NTNUs øverste ledergruppe, som prorektor for forskning og formidling.

Uttalelse om ytringsfrihet

Styret vedtok også en uttalelse der de sier at innlegget til Anne Borg i Dagens Næringsliv var kritikkverdig fordi det kunne oppfattes som begrensende på akademisk ytringsfrihet. Styret understreket viktigheten av at ansatte ved NTNU opplever at de har full ytringsfrihet. De oppfordret vitenskapelig ansatte til å delta i det offentlige ordskiftet også når det gjelder kontroversielle temaer.

Les rektor Anne Borgs tale til styret der hun varslet at hun trekker seg.

Høyoppløselige bilder av Tor Grande kan lastes ned fra denne nettsiden:

Kontakt for konstituert rektor, Tor Grande:

Kommunikasjonsrådgiver Grete Wolden, 977 27 646

Følg pressemeldinger fra NTNU

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTNU på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NTNU