Dårlige elevresultater: – For enkelt å skylde på hjemmeskole
Norske 15-åringers svake resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl.

Ferdighetene i lesing, matematikk og naturfag blant norske 15-åringer har falt kraftig fra 2018 til 2022, ifølge den internasjonale PISA- undersøkelsen som nylig ble lagt fram. Norge er blant landene som går mest tilbake.
Professor Thomas Nordahl ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet er overrasket og bekymret over resultatene.
– Leseferdighetene og ferdighetene i matematikk er nå nesten et helt skoleår dårligere enn for få år siden, sier han.
– Kan ikke bortforklares
Hjemmeskole og store endringer i undervisningen under koronapandemien har av flere blitt trukket fram som forklaring, men Nordahl mener det blir for enkelt å håpe at trenden snur av seg selv:
– Det var pandemi og hjemmeskole også i andre land som ikke har hatt så stor nedgang. Vi må se på kvaliteten i norsk skole.
Han mener det må undersøkes nærmere hvordan innføringen av nettbrett i grunnskolen og rekrutteringsproblemene til læreryrket påvirker kvaliteten på undervisningen. Dessuten stiller han spørsmål ved om satsingen på å forebygge og stoppe mobbing og mistrivsel i skolen går ut over det faglige.
– Er det for liten vektlegging av elevenes læring av grunnleggende ferdigheter? Kanskje er det slik at vi skal snu oppmerksomheten og tenke at med god faglig læring vil elevene også fungere bedre sosialt, spør Nordahl.
Han synes også det er et paradoks at gjennomsnittlig standpunktkarakter for ungdomsskolen har økt i den samme perioden, og stiller spørsmål ved om en årsak til svakere læring er at skolen stiller for lave krav.
Større sosiale forskjeller
Spesielt bekymringsfullt synes Thomas Nordahl det er at en større og større andel 15-åringer er på et veldig lavt faglig nivå. Det er nå 41 prosent av de norske elevene som betegnes som «lavtpresterende» i ett eller flere fagområder.
– De som er lavtpresterende i lesing er i praksis ikke funksjonelle lesere, de har så lav lesehastighet og leseforståelse at de for eksempel ikke får med seg tekstingen på tv.
I den andre enden av skalaen er det færre enn før som presterer veldig godt: Kun sju prosent av norske elever presterer på de to høyeste mestringsnivåene i matematikk, en halvering siden 2018.
– Alt i alt er det oppsiktsvekkende at vi får så dårlige resultater i sammenligning med andre land, med tanke på ressursene vi bruker på skolen. Det har aldri vært flere voksne i klasserommene enn det er nå. Vi burde ligget høyere, og høyere enn gjennomsnittet i landene som er med i undersøkelsen, sier Nordahl.
Mener undersøkelsen har verdi
Det er delte meninger om hvor mye vekt som skal legges på resultatene i PISA-undersøkelsen. Det blir pekt på metodiske svakheter og enkelte mener resultatene blir tillagt for stor betydning for utformingen av norsk skolepolitikk.
– PISA-undersøkelsen måler ikke alt, men den måler noe, og det er avgjørende at vi vet noe om hvilket faglig nivå elevene er på etter endt grunnskole. Disse elevene skal inn i videre utdanningsløp og arbeid, og det de har meg seg fra grunnskolen er avgjørende for hvordan de lykkes senere, sier professoren ved SepU ved Høgskolen i Innlandet.
Nøkkelord
Kontakter
Thomas NordahlProfessor ved Høgskolen i Innlandet
Tel:+47 62 51 77 23Tel:+47 95 27 74 14thomas.nordahl@inn.noBilder


Følg pressemeldinger fra Universitetet i Innlandet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Innlandet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Innlandet
Slik holder du hjernen din i form i ferien3.7.2025 10:06:23 CEST | Pressemelding
Det mangler sjeldent råd om hvordan du skal klare å trene gjennom sommer’n. Men – hvordan tar du egentlig best vare på hjernen din i ukene som kommer? Her kommer fem tips.
Får tilbud om jobb som organisasjonsdirektør17.6.2025 15:26:51 CEST | Pressemelding
Stine Grønvold tilbys den nyopprettede stillingen som organisasjonsdirektør ved Universitet i Innlandet. Hun kommer fra jobben som prorektor utdanning ved INN.
Intern søker blir ny dekan ved INN6.5.2025 10:26:07 CEST | Pressemelding
Professor Gunhild Tomter Alstad får tilbud om stillingen som dekan ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP).
Drøyt 16.000 har INN som førstevalg28.4.2025 11:01:00 CEST | Pressemelding
Det viser søkertallene fra Samordna opptak og vårt lokale opptak. – Det er gledelig å se at vi har stabilt god rekruttering til studiene våre, sier prorektor utdanning ved Universitetet i Innlandet, Stine Grønvold.
Totalforsvaret viktig for at Europa skal klare å beskytte seg selv4.4.2025 09:07:15 CEST | Pressemelding
Europeiske land må prioritere totalforsvaret sitt i fremtiden og utvikle det sammen. Det er en av hovedkonklusjonene i ei ny norsk bok som ble presentert for NATO-sjef Mark Rutte denne uka.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom