Halvparten bruker bilbelte feil

Mange plasserer bilbelte feil på kroppen, og de færreste tar av seg jakken. Det kan gjøre stor skade i en kollisjon.

Alt for mange vet ikke at feil bruk av bilbelte kan få fatale konsekvenser i en bilulykke. Tykke gensere, slik som skadeforebyggeren har på bildet, bør også tas av. Foto: Fremtind.

Det viser resultatene i en ny, landsdekkende undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind.

46 prosent, som tilsvarer 2 millioner nordmenn, svarer at de vanligvis beholder jakken eller genseren på når de kjører eller sitter på i en bil. Kun én av fire nordmenn tar av seg jakken for å sikre at belte sitter riktig.

– Både hvordan du plasserer beltet, sittestilling og klær kan ha avgjørende betydning for utfallet i en kollisjon, og dette er det altfor mange som ikke er klar over, sier Trond Boye Hansen, som er tidligere paramedic og ulykkesgransker ved OUS Ullevål sykehus, nå assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon.

Vanlig feil i kulda kan gi store konsekvenser
Etter å ha jobbet med trafikksikkerhet i en årrekke, har Boye Hansen sett på nært hold at feil med bilbelte kan gi store konsekvenser.

– Dessverre er belte over jakken en feil vi ser ofte, særlig nå som det er kaldt. Er beltet for høyt oppe på magen, kan det føre til alvorlige skader i buken dersom bilen krasjer, advarer han.

Både tykke jakker og tykke gensere bør tas av.

– En nødløsning i kalde biler er å ta beltet under genseren. Det aller viktigste er at beltet er festet tett inntil kroppen og ligger nede på hoften, sier Boye Hansen.

Mange skal kjøre i julen
Nær én av fire nordmenn oppgir at de skal bruke bilen som fremkomstmiddel til hytter, familier og venner denne julen. Det tilsvarer over én million biler på norske veier.

– Med mange som reiser på samme tid, stilles det høyere krav til oss som sjåfører. Ta deg tid til å sjekke at bilbeltene sitter som de skal før dere kjører, og sikre at det ikke er løse gjenstander i bilen. Det kan redde liv, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

Slik fester du setebeltet:

• For at bilbeltet skal beskytte deg best mulig, skal det være festet tett inntil kroppen. Det skal ligge stramt nede på hoften og alltid over skulderen.

• Både tykke jakker og tykke gensere bør tas av. Alternativt kan du ta beltet under genseren, så lenge du sørger for at hoftebelte ikke glir oppover.

• Pass godt på at beltet ikke ligger for langt ut på skulderen - da er det fare for at det sklir av og ut på overarmen.

Flere funn fra undersøkelsen:

• Å tilpasse klærne sine for å sikre at setebeltet sitter korrekt er mest utbredt blant menn (30 prosent).

• Det er signifikante aldersforskjeller i undersøkelsen, og det er de yngste som er flinkest til å tilpasse klærne sine for å sikre at beltet sitter korrekt, med 41 prosent som svarer dette. Det er minst vanlig blant de eldste over 65 år (17 prosent).

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring i uke 48/49, 2023. Utvalget er landsrepresentativt og består av 1153 respondenter, fra 18-90 år.

Tykke gensere, slik som på bildet, bør også tas av. Beltet skal være festet tett inntil kroppen og ligge nede på hoften. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen demonstrerer korrekt bruk av bilbelte. Foto: Fremtind.
Trond Boye Hansen er tidligere paramedic og ulykkesgransker ved OUS Ullevål sykehus, nå assisterende havariinspektør ved Statens havarikommisjon. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.