Her er nye Volkswagen Transporter

Snart kan kunder igjen kjøpe ny Volkswagen Transporter i Norge. Bilen kommer til landet med både dieselmotor og med fullelektrisk drivlinje. – Dette betyr at vi vil ha en Transporter for alle behov, sier Fredrik Matheson, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy.

Volkswagen Transporter
  • Den første informasjonen om nye Volkswagen Transporter er nå sluppet.
  • Bilen kommer til Norge i to varianter – som Transporter med dieselmotor og for første gang med elektrisk drivlinje som e-Transporter.
  • Forhåndssalg av bilen starter til våren.

Siden 1949 har Volkswagen Transporter vært et foretrukket valg for alle som har hatt behov for et pålitelig nyttekjøretøy. Bilen har tradisjonelt vært svært populær i Norge, og nå er neste generasjon Transporter på trappene.

- Volkswagen Transporter og Volkswagen Caravelle er biler mange har et godt forhold til, for eksempel som nyttig arbeidsbil eller praktisk bil for familien. Vi er både glade og entusiastiske for å presentere neste generasjon, som vi har store forventninger til, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Torsdag 14. desember starter forhåndssalget av bilen i Tyskland. I Norge starter forhåndssalget til våren, og bilen kommer på norske veier i 2025.

Større enn forgjengeren
Nye Transporter leveres i kort og lang utgave, og begge varianter kan leveres med høyt tak. Kort utgave er 5.050 millimeter lang og 2.032 millimeter bred, mens lang utgave er 400 millimeter lenger. Bilen har dermed vokst både i bredde og lengde, og har lengre akselavstand enn forgjengeren, noe som gir seg gode utslag i lastekapasitet. Kort versjon av bilen rommer 5,8 m3 i varerommet, og bilen kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke.

Senere vil Transporter også bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin, i tillegg til at Volkswagen Nyttekjøretøy også vil tilby Caravelle på et senere tidspunkt.

I Norge blir Transporter med forbrenningsmotor utstyrt med 2,0 liters dieselmotor, hvor kunden kan velge mellom effekt på 150 eller 170 hestekrefter. Bilen leveres med automatgir og firehjulsdrift.

Med elektrisk drivlinje og under navnet e-Transporter, vil norske kunder fra salgsstart kunne bestille bilen med batteri på 83 kWh (brutto), og enten 218 eller 286 hestekrefter. e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, samtidig som bilen vil komme med firehjulstrekk på et senere tidspunkt.

- Dette betyr at vi har en Transporter for alle behov – og både for de som fortsatt ønsker å kjøre fossilt, og de som foretrekker elektrisk drivlinje. Vi har gjort gode erfaringer med Volkswagen ID. Buzz Cargo med tilsvarende elektrisk drivlinje, og tror med dette at Volkswagen Nyttekjøretøy-kundene står mellom to gode valg når det kommer til hvilken Transporter de skal velge, sier Matheson.

Høyt utstyrsnivå som standard
Nye Transporter kommer med mye utstyr som standard, inkludert LED hovedlys, Digital Cockpit, infotainment-system som inkluderer 13 tommers skjerm, multifunksjonsratt og flere nye sikkerhetssystemer.

Norske priser vil bli presentert når forhåndssalget åpner.