E18 Vestkorridoren: Søker økt styringsmål for etappe 2
Statens vegvesen har ikke klart å finne løsning for E18 Ramstadsletta-Nesbru innenfor styringsmålet på 12,2 mrd. kroner. Rammen må økes for å kunne planlegge en framtidsrettet E18-løsning forbi Sandvika, mener Vegvesenet.

Statens vegvesen har i rundt ett år jobbet sammen med rådgiver Norconsult med å finne løsninger som kan redusere kostnadene for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen for dette er et underveis-kostnadsanslag fra november 2022 som viste at beregnede kostnader til prosjektet ville ligge rundt 3,2 milliarder over vedtatt styringsramme (P50) på 12,2 (2021-)mrd. kroner. Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru ble derfor satt på pause i januar for å gi Statens vegvesen tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.
Samfunnsmålet for E18 Ramstadsletta-Nesbru tilsier en løsning
- som gir forutsigbar framkommelighet for nærings- og kollektivtransporten
- som bidrar til å innfri nullvekstmålet
- som bedrer forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående
- som reduserer miljøbelastningene og klimagassutslippene
- som reduserer vegens barrierevirkning på områdene vegen går gjennom
- som reduserer tallet på ulykker på strekningen
Videreutviklet B-konsept reduserer kostnader med 1 milliard
Alle steiner er snudd i jakten på en løsning som svarer på samfunnsmålet og som er mulig å gjennomføre innen opprinnelig styringsramme på 12,2 mrd. kroner. Vegvesenets prosjektgruppe har blant annet jobben fram en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. I videreutviklet løsning for konsept-B har gruppa klart å kutte kostnader på rundt 1 mrd. kroner sammenlignet med opprinnelig konsept B.
Har vurdert nye konsepter uten hell
I tillegg til videreutviklet konsept B har Vegvesenet også vurdert flere nye konsepter der samfunnsmålet blir utfordret. Konseptene omfatter løsninger med kortere E18-tunnel øst og kortere E18-tunnel vest samt løsning med kortere ramper mellom E18 og E16. Vegvesenets prosjektgruppe har i tillegg sett på en løsning som kun fokuserer på kollektiv, gange og sykkel mens E18 beholdes der vegen ligger i dag, samt en løsning som kun omfatter E18 i tunnel og E16 i rampetunnel.
Vegvesenet har imidlertid forkastet alle de vurderte konseptene. Årsaken er at de ikke gir nødvendig kostnadsreduksjon eller at de medfører svært krevende anleggsgjennomføring, de har høye støykonsekvenser eller at de bommer på andre deler av prosjektets samfunnsmål.
Tilstanden på E18-bruene er avgjørende
I tillegg er det i arbeidet tatt hensyn til at dagens E18- bruer er i dårlig forfatning og trolig må skiftes i løpet av noen år dersom de ikke rives som en del av E18 Ramstadsletta-Nesbru. Å skifte ut bruene er både kostbart og gir betydelige utfordringer for anleggsgjennomføring. Statens vegvesen vil derfor undersøke tilstanden på bruene mer grundig for å endelig svar på bruenes tilstand.
- Hensynet til E18-bruene gjør at det ikke finnes noe reelt null-alternativ. Vår konklusjon er derfor at vi ikke finner tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta-Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet. I samråd med Vegdirektoratet vil prosjektet derfor fram mot sommeren jobbe videre med videreutviklet konsept B med tanke på å søke om utvidelse av styringsmålet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene inngår som del av dette arbeider, sier prosjektsjef for E18 Vestkorridoren.
Nøkkelord
Kontakter
Tom HedalenStatens vegvesen Utbygging, Prosjektsjef E18 Vestkorridoren
Tel:90959433tom.hedalen@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E6 i Gudbrandsdalen åpner for normal trafikk10.4.2025 15:48:21 CEST | Pressemelding
Fra fredag formiddag er E6 i Rosten i Sel kommune igjen åpen for toveistrafikk. Det har vært redusert framkommelighet siden det gikk et steinskred over vegen 31. mars.
Nytt tiltak før svinger skal hindre MC-ulykker10.4.2025 09:27:26 CEST | Pressemelding
De siste årene har hver femte dødsulykke i trafikken vært på MC. Nesten halvparten skjedde i en sving. Nå tar Statens vegvesen grep.
Første anleggskontrakt på Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er signert10.4.2025 08:53:07 CEST | Pressemelding
Kontrakten er tildelt Nordisk Fjellsikring AS, og har ein verdi på i overkant av 25 millionar kroner.
Disse dagene forventer Vegvesenet mest påskekø10.4.2025 07:14:18 CEST | Pressemelding
Skal du til fjells i påsken, eller lokker sjøen mer? Uansett hvor turen går: Smør deg med tålmodighet i påsketrafikken.
Statens vegvesen har akseptert bot for fjerning av kulturminne9.4.2025 15:02:33 CEST | Pressemelding
Høsten 2023 ødela Statens vegvesen et kulturminne langs E75 i Nesseby i Finnmark i forbindelse med vegarbeid. Vegvesenet har nå vedtatt et forelegg på 200 000 kroner for ødeleggelsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom