Hege Toft Karlsen ny konsernsjef i Fremtind

Hege Toft Karlsen er ansatt som ny konsernsjef for Fremtind Forsikring. Hun tar over etter Turid Grotmoll, som går av med pensjon til våren som planlagt. Toft Karlsen kommer fra stillingen som konsernsjef i Eika Gruppen.

Hege Toft Karlsen er ansatt som ny konsernsjef for Fremtind Forsikring.

Styret i Fremtind har over tid arbeidet grundig med prosessen for å finne den rette kandidaten til å overta stillingen som konsernsjef etter Turid Grotmoll. Fremtind Forsikring og Eika Forsikring og deres respektive eiere offentliggjorde i dag planene om å slå sammen de to forsikringsselskapene

– Styret er trygge på at Hege Toft Karlsen har de rette ledelsesmessige og personlige egenskapene for å lede Fremtind Forsikring videre, og er svært glade for at hun har takket ja til denne oppgaven. Fremtind får med Hege Toft Karlsen en meget erfaren leder. Gjennom 11 år som konsernsjef i Eika Gruppen har hun bidratt til at Eika Forsikring er blitt et av de mest lønnsomme forsikringsselskapene i landet. Samtidig har hun solid erfaring med å få til et godt samarbeid med over 50 banker i Eika Gruppen. Vi er trygge på at Hege vil fortsette å bygge videre på det solide grunnlaget som er lagt for å etablere distribusjon av forsikring i bank i hele Norge som et vinnende konsept i forsikringsmarkedet, sier styreleder i Fremtind Forsikring, Benedicte Schilbred Fasmer.

Toft Karlsen tiltrer etter nærmere avtale, senest 1. juli 2024.

Skal bygge et enda mer robust selskap med de ansatte og bankene
– Jeg ser frem til å overta som leder i nye Fremtind Forsikring. Nå som selskapet fusjonerer med Eika Forsikring skal vi sammen bygge et enda mer robust og lønnsomt selskap til det beste for kunder, ansatte og eiere. Vi har identifisert betydelige stordriftsfordeler som vi sammen skal realisere i tett samarbeid med bankene, sier påtroppende konsernsjef i Fremtind, Hege Toft Karlsen.

Hege Toft Karlsen (1969) har vært konsernsjef i Eika Gruppen siden 2012, og har fra tidligere hatt ulike lederstillinger i Gjensidige Forsikring ASA, sist som konserndirektør for Privat Norge. Hun er styremedlem i Vipps MobilePay, BankID BankAxept og Entra ASA. Toft Karlsen er advokat, og har i tillegg en Advanced Management Program fra Harvard Business School.

Solid grunnlag å bygge videre på
Fremtind har tatt en tydelig posisjon i markedet, etter at forsikringsvirksomhetene i SpareBank 1 og DNB slo seg sammen 1. januar 2019. Selskapet er i dag det tredje største forsikringsselskapet i landet, og offentliggjorde tirsdag en intensjonsavtale om å slå seg sammen med Eika Forsikring. Fremtind vil med dette befeste posisjonen til «forsikring i bank»-konseptet, gi bedre forsikringsløsninger for kunder og rådgivere over hele landet, og realisere store synergier for eierne.

Turid Grotmoll begynte i SpareBank 1 Skadeforsikring i 2004. Før Fremtind var hun administrerende direktør i SpareBank 1 Forsikring og konsernsjef i SpareBank 1 Gruppen. Hun går som planlagt av med pensjon til våren.

– Turid Grotmoll har ledet Fremtind Forsikring med stø hånd og bidratt til at selskapet er blitt et ledende forsikringsselskap i Norge, og overlater selskapet med en solid posisjon for videre vekst. Turid har i tillegg vært en bransjebygger og blant annet vært en pådriver for arbeidet med klimatilpasning av landet vårt, hvor forsikring har en viktig rolle. Styret vil rette en stor takk til Turid for den jobben hun har gjort, både for SpareBank 1-bankene og DNB som eiere og distributører, og den sterke kulturen som er etablert i selskapet, sier Schilbred Fasmer.

Hege Toft Karlsen er ansatt som ny konsernsjef for Fremtind Forsikring.