LAB Entreprenør rehabiliterer og bygger om studentboliger i Bergen

LAB Entreprenør AS, et selskap i AF Gruppen, har inngått avtale med Studentsamskipnaden på Vestlandet om rehabilitering og ombygging av Lotheveien 2-20 i Bergen. Avtalen forutsetter styrets godkjenning.

Lotheveien 2-20
Lotheveien 2-20 ARTEC AS

Lotheveien 2-20 består av tre frittliggende murgårder på Løvstakksiden i Bergen og er i dag vernet. Byggene ble tegnet av arkitekt Daniel Muri og oppført i årene 1920-1923 som kommunale boliger. Hvert enkelt av de tre byggene består av en kjelleretasje, to hovedetasjer og en loftsetasje.

Prosjektet omfatter rehabilitering og ombygning av eksisterende leilighetsbygg med 50 leiligheter til studentboliger med 170 hybelenheter.

- Vi er svært takknemlig for å bli valgt til å gjennomføre et spennende prosjekt på Løvstakksiden i Bergen for Studentsamskipnaden på Vestlandet. Dette er med på å videreutvikle vår kompetanse med å verne og revitalisere bygningene i byen vår. Å bevare fremfor å rive og bygge nytt er det største bidraget for å redusere utslipp i vår bransje, sier administrerende direktør Gard Kvalheim i LAB.

Kontrakten er en totalentreprise og har en verdi på ca. MNOK 150 ekskl. mva.

Arbeidene på plassen starter i Q1 2024 med planlagt ferdigstillelse i Q2 2025.

Lotheveien 2-20

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 31 mrd kroner i 2022 og har i dag ca. 6000 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).