15 forskningsprosjekter skal få ned utslipp og effektivisere petroleumssektoren

Forskningsrådet deler ut 108 millioner kroner til petroleumsforskning i norske bedrifter.

Prosjektene som nå settes i gang skal bidra med ny teknologi og nye tjenester for bærekraftig utnyttelse av petroleumsressursene. Foto: Shutterstock

SE ALLE SOM FÅR TILDELING NEDERST I SAKEN

– Forskning og innovasjon er avgjørende i forvaltningen av norsk sokkel. Prosjektene som nå settes i gang skal bidra med ny teknologi og nye tjenester for bærekraftig utnyttelse av petroleumsressursene, sier olje- og energiminister Terje Aasland.

Compera AS i Stavanger som får 2,9 millioner kroner til å utvikle en metode for innhenting, rapportering og deling av bærekraftinformasjon om verdikjeden, der de store selskapene kan innhente informasjon fra de små. Store selskaper vil bli lovpålagt rapportering fra EU i 2024, men de trenger et system for å innhente og behandle denne informasjonen på en systematisk og effektiv måte.

Bedriften Optronix i Oslo får 10 millioner kroner til å utvikle en ny teknologiplattform som skal kunne oppdage giftige gasser. Målet er å utvikle en vedlikeholdsfri optisk detektor av den giftige gassen H2S med rask respons og lang levetid. Teknologiplattformene kan utvides til en ulike typer giftige gasser slik som NO, NO2, NH3, O3, SO2, benzen og eksplosive gasser som H2. Prosjektresultatene vil kunne bidra til økt sikkerhet og bedre arbeidsmiljø. Teknologien vil også kunne bidra til å redusere risikoen for storulykker og tilhørende miljøkatastrofer.

Den største utslippskilden til klimagasser på norsk sokkel er kraftforsyning fra gassturbiner. Det er behov for å øke effektiviteten til gassturbinene for å redusere energiforbruk og utslipp. TECHOUSE AS i Sandnes får 12 millioner kroner for å demonstrere et nyutviklet tilleggsutstyr, en dampsyklus, som kan koples på gassturbiner. Dette vil øke effektiviteten i kraftproduksjonen uten at utslippet øker. Den nyutviklete teknologien vil også ha lavere vekt som gjør dem mer anvendelig for offshore bruk.

– Det er viktig med forskning som reduserer klima- og miljøfotavtrykket i Norges største næring, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.

Disse prosjektene får støtte

Innovasjonsprosjekter i næringslivet:

Bedrift

Prosjekttittel

Søkt beløp (i 1000 kr)

Fylke/ Kommune

OPTRONICS TECHNOLOGY AS

Teknologi-plattform for deteksjon av giftige gasser

OSLO

NORTEK AS

Visually-augmented acoustic subsea navigation

VIKEN/ BÆRUM

SHARP REFLECTIONS AS

Interactive analysis of OBN data

TECHNIP NORGE AS AVD ORKANGER SPOLEBASE

LaserPIPE – Laser-based welding of pipelines for offshore industry

TRØNDELAG/ ORKANGER

ALLUM TECHNOLOGY AS

CFU generasjon 5 for olje og partikler

VESTFOLD OG TELEMARK/ SANDEFJORD

TDE NORGE AS

Hole cleaning monitoring in real time during drilling operations with hybrid modelling methodologies

MUDSIM AS

Tool to select optimal and more environmental friendly drilling fluid for drilling of exploration-, production-, P&A-,  and geothermal wells

VIKEN/ LIER

Demonstrasjonsprosjekter i næringslivet:

Bedrift

Prosjekttittel

Søkt beløp (i 1000 kr)

Fylke/ Kommune

TECHOUSE AS

Demonstrate and test a new Compact Once Through Steam Generator (COTSG) as a core component of offshore Combined Cycle Power Plants (CCPP).

12000

ROGALAND/ SANDNES

WELLSTRØM AS

T-3000 - Through tubing, riggløs plugging av brønner med Bismuth Alloy (M3)

12000

ROGALAND/ RÆGE

PRORES AS

At-the-Bit Piggyback Drilling Solution - an integrated while drilling solution for mud loss control.

TRØNDELAG/ TRONDHEIM

FISHBONES AS

Fishbones Drilling, Extended Reach Laterals

ROGALAND/ SANDNES