Egmont inngår avtale med Axpo og Soltech Energy Solutions om solcellepark i Sverige

Byggingen av en ny solcellepark i Sør-Sverige er resultatet av et unikt samarbeid mellom mediekonsernet Egmont, energiselskapet Axpo, og solenergiselskapet Soltech Energy Solutions. Denne parken vil dekke halvparten av Egmonts strømforbruk i Norge og Sverige ved bruk av fornybar energi. En annen solcellepark i Danmark, som har vært i drift siden sommeren 2023, dekker allerede nesten hele Egmonts danske strømforbruk.

En solcellepark som dette vil dekke halvparten av Egmonts strømforbruk i Norge og Sverige ved bruk av fornybar energi. Soltech/Åbro Bryggeri

Axpo har tilrettelagt for et langsiktig kjøp av fornybar energi produsert av Soltech Energy Solutions for Egmont, en av Nordens største mediekonsern. Partene har inngått en sjuårig avtale om kjøp av strøm og bygging av en 11 MW solcellepark utviklet av Soltech Energy Solutions. Solcelleparken er planlagt å være i drift sommeren 2024, og vil være lokalisert i nærheten av Falkenberg i Sør-Sverige.

Anlegget vil årlig levere cirka 11 GWh fornybar elektrisitet til nettet, tilsvarende gjennomsnittsforbruket til omtrent 1 200 norske husholdninger. Solcelleparken vil dekke 50% av Egmonts strømforbruk i Norge og Sverige. Tidligere har Egmont inngått en PPA for en dansk solcellepark på Badskjær i Nordjylland, som ble satt i drift tidligere i år og vil dekke over 90% av Egmonts strømforbruk i Danmark.

– Da vi satte oss målet om 100 % grønn energi fra 2022, ønsket vi også å jobbe for en fornybar strømforsyning som kan gjøre en forskjell i energisektoren, og å bruke vår størrelse som konsern til å realisere dette. Disse ambisjonene har ført til det unike og spennende samarbeidet med Axpo og Soltech Energy Solutions. Vi er stolte av å være ledende i mediebransjen når det gjelder denne typen investeringer i fornybar energi. Denne avtalen er en viktig del av vår 'Go Greener'-reise," sier Raphaëlle Stewart, Sustainability Manager i Egmont.

David Eickhoff, Senior Originator i Axpo Sverige AB, legger til:

– Samarbeid er nøkkelen til energiomstillingen, og vi er svært glade for å kunne kunngjøre denne suksesshistorien i en utfordrende tid for energimarkedene. Soltech Energy Solutions' grønne kraftproduksjon, Egmonts satsing på innkjøp av grønn kraft og Axpos løsninger for sikringsstrukturering og handel med faktisk energi, har alle vært like viktige for denne avtalen. Ved hjelp av vår ekspertise og lange erfaring med kraftkjøpsavtaler klarte vi å strukturere avtalen slik at den passet alle involverte parters behov.

– Soltech Energy Solutions er stolte av å bygge denne solcelleparken, som vil bidra til det grønne skiftet i Sverige og Norge. Samarbeidet med Egmont og Axpo, begge med høye bærekraftsambisjoner, er virkelig givende. Samarbeid som dette er et godt eksempel på betydelige og avgjørende investeringer i storskala solcelleanlegg, sier Fredrik A. Svensson, Director Utility PV i Soltech Energy Solutions.

Fakta:

• Fra 2022 har Egmont satt som mål å dekke hele sitt strømforbruk med 100% grønn strøm, det vil si strøm fra fornybare energikilder.

• Axpo har inngått en elkjøpsavtale med Egmont og Soltech Energy Solutions om byggingen av en solcellepark i Sør-Sverige. Egmont er den eneste kjøperen av de fornybare elsertifikatene fra denne solcelleparken, som forventes å produsere cirka 11 GWh strøm per år.

• Samarbeidet mellom Egmont, Axpo, og Soltech Energy Solutions strekker seg over syv år og skal dekke omtrent 50% av Egmonts totale strømforbruk i Norge og Sverige.

• Solcelleparken vil utgjøre et areal på størrelse med rundt 19 fullstørrelses fotballbaner.

• Begrepet "PPA" står for Power Purchase Agreement. Dette er en kontraktstype som ofte blir brukt innen solenergibransjen. En PPA er en juridisk bindende avtale mellom utvikleren av et solenergi-prosjekt og en kjøper (vanligvis et energiverk eller firma) om salget av elektrisitet.

* Basert på data fra Eurostat samt nasjonale befolkningsstatistikker.

Kontakt:

Jesper Eising
Presseansvarlig, Egmont
E-post: jesper.eising@egmont.com

Samuel A. Lakén
PR-sjef, Soltech Energy
E-post: samuel.laken@soltechenergy.com

Axpo-konsernet Bedriftskommunikasjon
T 0800 44 11 00 (Sveits), T +41 56 200 41 10 (internasjonalt)
E-post: medien@axpo.com

Vi er stolte av å være ledende i mediebransjen når det gjelder denne typen investeringer i fornybar energi, sier Raphaëlle Stewart, Sustainability Manager i Egmont.

Om Egmont

Egmont er et ledende nordisk mediekonsern med søkelys på historiefortelling, journalistikk og teknologi. Egmont skaper innhold på tvers av medier som film, TV, kino, dataspill, magasiner, bøker, utdanning, e-handel og byråer. Egmont står bak Story House Egmont, Nordisk Film, TV 2 i Norge, Lindhardt & Ringhof og Cappelen Damm. Egmont er en stiftelse som hvert år deler ut ca. 100 millioner DKK til støtte for utsatte barn og unge.

Om Axpo

Axpo er Sveits' største produsent av fornybar energi og en internasjonal leder innen energihandel og markedsføring av sol- og vindkraft. Ved hjelp av banebrytende teknologi innoverer Axpo for å møte de skiftende behovene til sine kunder i over 30 land i Europa, Nord-Amerika og Asia. Axpo Nordic er en del av Axpo-konsernet. Forretningsvirksomheten i Norden fokuserer på langsiktige kraftleverings- og innkjøpsavtaler. I tillegg til PPA-virksomheten utvikler Axpo Nordic skreddersydde produkter og tilhørende tjenester for kunder som forhandlere, industri og produsenter.

Om Soltech Energy Solutions

Soltech Energy Solutions er en totalleverandør som prosjekterer, installerer og optimaliserer avansert energilagring og storskala solenergiløsninger. Selskapet er en del av solenergikonsernet Soltech Energy Sweden AB (publ), som er notert på Nasdaq First North Growth Market og har ca. 80 000 aksjonærer.