Nordmenn mer bekymret for dårlig stemning enn brann i jula

Hver fjerde nordmann har opplevd branntilløp hjemme, men de fleste bekymrer seg ikke for brann før jul.

Desember er blant månedene med flest branner i norske hjem, men en ny undersøkelse viser at vi frykter dårlig stemning og stress mer enn brann i jula. Foto: Fremtind.

I en ny undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, blir nordmenn spurt om hva de er mest bekymret for at skal skje i jula.

30 prosent, som tilsvarer 1,3 millioner nordmenn, svarer at de er mest bekymret for høyt stressnivå og dårlig stemning.

Til sammenligning er det kun to prosent, tilsvarende om lag 66 000 nordmenn, som svarer at de er redde for brann i forbindelse med matlaging på komfyren eller pipebrann. Det er til tross for at vi går inn i en periode med stor brannfare.

– Jeg anbefaler nordmenn å fokusere mer på brannsikkerheten i julen. Det er få ting som er mer stressende enn en brann, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

1 av 4 har opplevd branntilløp hjemme
Én av fire, tilsvarende 1,1 millioner nordmenn, oppgir at noe har tatt fyr i hjemmet

– Mange branner starter på kjøkkenet, i elektriske apparater eller ved bruk av levende lys og annen åpen ild. I desember er det høyt trykk på aktiviteter innenfor alle disse kategoriene. Derfor må vi passe ekstra godt på i tiden fremover, og sørge for trygg fyring, ro og kontroll over matlagingen, og sikker bruk av stearinlys, avslutter Hofstad-Nielsen.

Dette bekymrer oss i julen:

• Generelt høyt stressnivå: 18 %
  • At det blir dårlig stemning: 12 %
  • At jeg glemmer å slukke stearinlys: 5 %
  • At folk ikke blir fornøyd med gavene: 4 %
  • At julematen blir ødelagt: 4 %
  • Brann i forbindelse med matlaging på komfyren: 2 %
  • Pipebrann: 2 %
  • At det blir for stor belastning på strømanlegget: 1 %
  • Annet: 6 %
  • Er ikke bekymret for noe: 47 %

Desember er blant månedene med flest branner i norske hjem, men en ny undersøkelse viser at vi frykter dårlig stemning og stress mer enn brann i jula. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.