Nordmenn mer bekymret for dårlig stemning enn brann i jula
Hver fjerde nordmann har opplevd branntilløp hjemme, men de fleste bekymrer seg ikke for brann før jul.
I en ny undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, blir nordmenn spurt om hva de er mest bekymret for at skal skje i jula.
30 prosent, som tilsvarer 1,3 millioner nordmenn, svarer at de er mest bekymret for høyt stressnivå og dårlig stemning.
Til sammenligning er det kun to prosent, tilsvarende om lag 66 000 nordmenn, som svarer at de er redde for brann i forbindelse med matlaging på komfyren eller pipebrann. Det er til tross for at vi går inn i en periode med stor brannfare.
– Jeg anbefaler nordmenn å fokusere mer på brannsikkerheten i julen. Det er få ting som er mer stressende enn en brann, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.
1 av 4 har opplevd branntilløp hjemme
Én av fire, tilsvarende 1,1 millioner nordmenn, oppgir at noe har tatt fyr i hjemmet.
– Mange branner starter på kjøkkenet, i elektriske apparater eller ved bruk av levende lys og annen åpen ild. I desember er det høyt trykk på aktiviteter innenfor alle disse kategoriene. Derfor må vi passe ekstra godt på i tiden fremover, og sørge for trygg fyring, ro og kontroll over matlagingen, og sikker bruk av stearinlys, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette bekymrer oss i julen:
- Generelt høyt stressnivå: 18 %
- At det blir dårlig stemning: 12 %
- At jeg glemmer å slukke stearinlys: 5 %
- At folk ikke blir fornøyd med gavene: 4 %
- At julematen blir ødelagt: 4 %
- Brann i forbindelse med matlaging på komfyren: 2 %
- Pipebrann: 2 %
- At det blir for stor belastning på strømanlegget: 1 %
- Annet: 6 %
- Er ikke bekymret for noe: 47 %
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Finansielle mål for Fremtind10.1.2025 11:15:00 CET | Pressemelding
Fremtind har satt finansielle mål for 2025 og årene fremover. Målene er satt med utgangspunkt i Fremtinds strategi og forretningsmodell som bankenes forsikringsselskap.
Huseier har ansvar for å måke taket9.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Hvis du ikke passer på å måke vekk snø før det blir for tungt, kan det koste deg dyrt ved en skade, advarer skadeforebygger.
Stor pågang etter snøkaos7.1.2025 06:46:54 CET | Pressemelding
Så langt har det blitt meldt over 400 bilskader til Fremtind etter gårsdagens snøvær. Tallet forventes å stige gjennom dagen og kvelden. Da er ikke glass- og redningsskader med i tellingen.
Nå ventes mye snø: Stor fare for bilsmeller og ulykker6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Det ble meldt bilskader til svimlende beløp i fjor. Med store snømengder i sikte, øker faren for bilulykker de neste dagene.
Det stjeles for rekordstore summer3.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Tyveri og innbrudd har økt kraftig de siste årene, viser tall fra forsikringsbransjen. Organiserte kriminelle bruker stadig mer profesjonelle metoder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom