Nordmenn mer bekymret for dårlig stemning enn brann i jula
Hver fjerde nordmann har opplevd branntilløp hjemme, men de fleste bekymrer seg ikke for brann før jul.

I en ny undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, blir nordmenn spurt om hva de er mest bekymret for at skal skje i jula.
30 prosent, som tilsvarer 1,3 millioner nordmenn, svarer at de er mest bekymret for høyt stressnivå og dårlig stemning.
Til sammenligning er det kun to prosent, tilsvarende om lag 66 000 nordmenn, som svarer at de er redde for brann i forbindelse med matlaging på komfyren eller pipebrann. Det er til tross for at vi går inn i en periode med stor brannfare.
– Jeg anbefaler nordmenn å fokusere mer på brannsikkerheten i julen. Det er få ting som er mer stressende enn en brann, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og SpareBank 1.
1 av 4 har opplevd branntilløp hjemme
Én av fire, tilsvarende 1,1 millioner nordmenn, oppgir at noe har tatt fyr i hjemmet.
– Mange branner starter på kjøkkenet, i elektriske apparater eller ved bruk av levende lys og annen åpen ild. I desember er det høyt trykk på aktiviteter innenfor alle disse kategoriene. Derfor må vi passe ekstra godt på i tiden fremover, og sørge for trygg fyring, ro og kontroll over matlagingen, og sikker bruk av stearinlys, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette bekymrer oss i julen:
- Generelt høyt stressnivå: 18 %
- At det blir dårlig stemning: 12 %
- At jeg glemmer å slukke stearinlys: 5 %
- At folk ikke blir fornøyd med gavene: 4 %
- At julematen blir ødelagt: 4 %
- Brann i forbindelse med matlaging på komfyren: 2 %
- Pipebrann: 2 %
- At det blir for stor belastning på strømanlegget: 1 %
- Annet: 6 %
- Er ikke bekymret for noe: 47 %
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder



Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Gamle sikringsskap kan utgjøre en brannfare20.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Mange har gamle sikringsanlegg på hytta og opplever at sikringene ryker når de bruker flere apparater samtidig. Det kan være brannfarlig.
Kulde og strømsparing ga rekordmange frostskader i fjor18.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Likevel vurderer nær 1 av 3 nordmenn (32 prosent) å skru ned varmen i huset eller hytta for å spare strøm fremover.
Nå er det høysesong for skityveri14.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år stjeles skiutstyr fra alpinanlegg og hyttevegger for flerfoldige millioner. Noen enkle knep gjør deg bedre rustet mot skityvene.
Boligeiere utsetter vedlikehold: Mange har ikke råd10.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Fire av ti nordmenn setter ikke av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene. – Kan ende med kjemperegning, frykter skadeforebygger.
God resultatøkning for Fremtind5.2.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Fremtind Forsikring konsern leverte i 4. kvartal et resultat før skatt på 1 585 mill. kroner (794). Resultatet for året ble 3 232 mill. kroner (1 160). Fusjonen med Eika Forsikring har bidratt positivt til resultatforbedringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom