Oversikt viser at miljørabatt er viktig for høy elbilandel
En oversikt fra Elbilforeningen viser at byområdene i Norge med betydelig miljørabatt i bomringen, også har høy elbilandel. – Dette er en tydelig melding fra bilistene. Når det klimavennlige bilvalget lønner seg, bytter folk til elbil, sier generalsekretær Christina Bu.

Miljørabatt forteller hvor mye rabatt en elbil har gjennom bomringen, sammenlignet med en forurensende bil. Dette har lenge vært en av bærebjelkene i elbilpolitikken, og diskuteres nå i flere storbyer.
– Bodø burde hatt høyere klimaambisjoner
Oversikten viser at flere av byene med størst miljørabatt også har høy elbilandel. Bergen har høyest elbilandel av byområdene i oversikten, og har nest størst miljørabatt.
I Oslo er nesten 40 prosent av bilparken elektrisk, de har også miljørabatt over 50 prosent.
– Jeg er imponert over det Bergen og Oslo har fått til. Solid miljørabatt over lang tid gjør at flere velger elbil og det kutter klimagassutslipp fra veisektoren, sier Christina Bu.
Bodø er en av byene i oversikten med minst miljørabatt. Der finner man også den nest laveste elbilandelen blant byområdene som har bomring. 23 prosent av bilene i Bodø er elektriske.
– Jeg skulle ønske at Bodø hadde høyere klimaambisjoner. Med en høyere miljørabatt ville de kunne elektrifisert bilparken fortere, sier hun.
I Tromsø har elbilandelen skutt i været
Tromsø innførte bomring fra 1. januar i år, og har miljørabatt på 50 prosent. Etter at bomringen ble etablert har elbilandelen i nybilsalget skutt i været.
Bu mener at flere bør gjøre som Tromsø:
– 50 prosent miljørabatt er en fin balanse for å sikre inntekter til viktige samferdselsprosjekter og samtidig bidra til å elektrifisere bilparken.
Klar klimaoppfordring til byene
Det er store variasjoner i størrelsen på miljørabatten i de ulike byene i oversikten.
Regelen om miljørabatt i bomringen er fastsatt av Stortinget, men ble i fjor svekket av regjeringen. Mens byene før måtte ha minimum 50 prosent rabatt, ble dette svekket til 30 prosent rabatt. Det har utløst debatt i flere byområder.
Haugesund har nylig redusert miljørabatten til 30 prosent. I Stavanger har man også vedtatt å redusere rabatten til 30 prosent fra 1. januar 2024.
– Hvis byene mener alvor i klimapolitikken bør de ha en miljørabatt som er tilpasset hvor langt de har kommet i elektrifiseringen av bilparken. Haugesund og Stavanger har langt igjen, sier Bu.
Fredrikstad og Sarpsborg starter innkrevingen i ny felles bomring i januar 2024. Den relativt lave elbilandelen kan skyldes at Sarpsborg ikke har hatt bomring tidligere.
Trondheim har også solid miljørabatt, hvor en elbilist har 60 prosent rabatt av fossil takst. Elbilandelen er her økende, men er fortsatt lav. Det kan skyldes at forskjellen i kroner mellom elbil og fossilbil er relativt liten.
Tabell over de ti største byområdene i Norge med bomring.
Byområde |
Miljørabatt i prosent av fossilbiltakst |
Elbilandel i prosent av bilparken per 30.09.2023 |
Bergen |
57 % |
40 % |
Oslo |
52 % |
37 % |
Trondheim |
60 % |
31 % |
Stavanger |
50 % |
30 % |
Kristiansand |
47 % |
30 % |
Haugesund |
30 % |
26 % |
Fredrikstad og Sarpsborg |
100 % |
25 % |
Skien og Porsgrunn |
100 % |
25 % |
Bodø |
30 % |
23 % |
Tromsø |
50 % |
18 % |
Prisene er utenfor rushtid og tar utgangspunkt i dagens takster. Reduksjonen i miljørabatt i Stavanger er ikke effektuert enda. I Skien og Porsgrunn diskuteres det også en kraftig reduksjon i miljørabatten. |
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noThomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Nissan Leaf er Norges vanligste bilmodell6.2.2025 15:31:25 CET | Pressemelding
Fire av de ti mest vanlige bilmodellene i Norge er elbiler, og øverst på lista troner en elbil. – Nissan Leaf endret spillet og har gitt et veldig viktig bidrag til at vi i dag kan feire 2025-målet med helektrisk nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalget januar 2025: Nå er det grunn til å feire!3.2.2025 10:39:29 CET | Pressemelding
– Med 96 prosent elbilandel i årets første måned, er det grunn til å feire, sier Christina Bu. Med dette og avgiftsendringen 1. april, vil Stortinget nå sitt mål om at nybilsalget skal være helelektrisk i 2025.
Forslag til nye kollektivfeltregler: Blir lettere å skilte for elbil-samkjøring31.1.2025 15:32:11 CET | Pressemelding
Nå foreslår Statens vegvesen nye skilt-regler for kollektivfeltet. Det innebærer at elektriske varebiler og lastebiler har automatisk tilgang. For at elektriske personbiler skal få tilgang, må det skiltes spesifikt. – Det positive er at skiltene nå blir enklere og mer forståelige. Om det er plass til elbilene i kollektivfeltet skal heretter vurderes lokalt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
– Vi er mange lysår foran EUs krav til lading29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I regjeringsstriden om EU-direktiver er det sådd bekymring for at krav til lading av elbil vil bety økte bokostnader i Norge. – Det er det virkelig ingen grunn til, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge.
Lexus inngår samarbeid med Elbilforeningen14.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Vi ser stor nytteverdi av et tett samarbeid med en forbrukerorganisasjon som er ekspert på elbil og lading, sier Piotr Pawlak, President i Toyota Norge AS.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom