Oversikt viser at miljørabatt er viktig for høy elbilandel

Del

En oversikt fra Elbilforeningen viser at byområdene i Norge med betydelig miljørabatt i bomringen, også har høy elbilandel. – Dette er en tydelig melding fra bilistene. Når det klimavennlige bilvalget lønner seg, bytter folk til elbil, sier generalsekretær Christina Bu. 

Elbilforeningens oversikt viser at byene med solid miljørabatt i bommen også har høy elbilandel. Foto: Jamieson Pothecary
Elbilforeningens oversikt viser at byene med solid miljørabatt i bommen også har høy elbilandel. Foto: Jamieson Pothecary

Miljørabatt forteller hvor mye rabatt en elbil har gjennom bomringen, sammenlignet med en forurensende bil. Dette har lenge vært en av bærebjelkene i elbilpolitikken, og diskuteres nå i flere storbyer. 

Bodø burde hatt høyere klimaambisjoner

Oversikten viser at flere av byene med størst miljørabatt også har høy elbilandel. Bergen har høyest elbilandel av byområdene i oversikten, og har nest størst miljørabatt.

I Oslo er nesten 40 prosent av bilparken elektrisk, de har også miljørabatt over 50 prosent.  

– Jeg er imponert over det Bergen og Oslo har fått til. Solid miljørabatt over lang tid gjør at flere velger elbil og det kutter klimagassutslipp fra veisektoren, sier Christina Bu.

Bodø er en av byene i oversikten med minst miljørabatt. Der finner man også den nest laveste elbilandelen blant byområdene som har bomring. 23 prosent av bilene i Bodø er elektriske.

– Jeg skulle ønske at Bodø hadde høyere klimaambisjoner. Med en høyere miljørabatt ville de kunne elektrifisert bilparken fortere, sier hun. 

I Tromsø har elbilandelen skutt i været

Tromsø innførte bomring fra 1. januar i år, og har miljørabatt på 50 prosent. Etter at bomringen ble etablert har elbilandelen i nybilsalget skutt i været.

Bu mener at flere bør gjøre som Tromsø:

– 50 prosent miljørabatt er en fin balanse for å sikre inntekter til viktige samferdselsprosjekter og samtidig bidra til å elektrifisere bilparken. 

Klar klimaoppfordring til byene

Det er store variasjoner i størrelsen på miljørabatten i de ulike byene i oversikten. 

Regelen om miljørabatt i bomringen er fastsatt av Stortinget, men ble i fjor svekket av regjeringen. Mens byene før måtte ha minimum 50 prosent rabatt, ble dette svekket til 30 prosent rabatt. Det har utløst debatt i flere byområder. 

Haugesund har nylig redusert miljørabatten til 30 prosent. I Stavanger har man også vedtatt å redusere rabatten til 30 prosent fra 1. januar 2024.

– Hvis byene mener alvor i klimapolitikken bør de ha en miljørabatt som er tilpasset hvor langt de har kommet i elektrifiseringen av bilparken. Haugesund og Stavanger har langt igjen, sier Bu. 

Fredrikstad og Sarpsborg starter innkrevingen i ny felles bomring i januar 2024. Den relativt lave elbilandelen kan skyldes at Sarpsborg ikke har hatt bomring tidligere.    

Trondheim har også solid miljørabatt, hvor en elbilist har 60 prosent rabatt av fossil takst. Elbilandelen er her økende, men er fortsatt lav. Det kan skyldes at forskjellen i kroner mellom elbil og fossilbil er relativt liten.

Tabell over de ti største byområdene i Norge med bomring. 

Byområde

Miljørabatt i prosent av fossilbiltakst

Elbilandel i prosent av bilparken per 30.09.2023

Bergen

57 %

40 %

Oslo

52 %

37 %

Trondheim

60 %

31 %

Stavanger

50 %

30 %

Kristiansand

47 %

30 %

Haugesund

30 %

26 %

Fredrikstad og Sarpsborg

100 %

25 %

Skien og Porsgrunn

100 %

25 %

Bodø

30 %

23 %

Tromsø

50 %

18 %

Prisene er utenfor rushtid og tar utgangspunkt i dagens takster. Reduksjonen i miljørabatt i Stavanger er ikke effektuert enda. I Skien og Porsgrunn diskuteres det også en kraftig reduksjon i miljørabatten.   

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

KLIMAOPPFORDRING: Hvis byene mener alvor i klimapolitikken bør de ha en miljørabatt som er tilpasset hvor langt de har kommet i elektrifiseringen av bilparken, sier Christina Bu. Foto: Jamieson Pothecary
KLIMAOPPFORDRING: Hvis byene mener alvor i klimapolitikken bør de ha en miljørabatt som er tilpasset hvor langt de har kommet i elektrifiseringen av bilparken, sier Christina Bu. Foto: Jamieson Pothecary
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye