Clarios

Batteriet har oftest skylden for veihjelp

Del

Når den kalde årstiden nå kommer krypende, øker sjansen for at du trenger veihjelp. I følge statistikk fra 3,4 millioner veihjelpstilfeller fra den tyske bilførerforeningen ADAC, er startbatteriet synderen i de fleste av tilfellene. Et fulladet hovedbatteri på elbilene er tydeligvis ikke nok. Elbiler har også startbatteri, og defekt 12 volts batteri sto for hele 55,6 prosent av tilfellene for utrykninger til disse bilene.

12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios

Uavhengig om det er forbrennings- eller elmotor, så er startbatteriet årsaken til de fleste veihjelpstilfellene. Spesielt ofte om vinteren når temperaturen er lav og forbrenningsmotoren trekker mer på batteriet enn om sommeren. I tillegg blir batterikapasiteten redusert ved lave temperaturer, spesielt hvis batteriet allerede har blitt skadet av høye sommertemperaturer. ”Hvis du ønsker å unngå biltrøbbel i kommende måneder, så bør du lade og vedlikeholde  batteriet i tide,” råder Tonny Niklus fra Clarios all Motorists. ”Vedlikehold av batteri kan også være en del av bilens vintersjekk.”

Hvorfor blir det så ofte problemer med 12V-batteriet i elbiler?

Ofte fordi 12-voltsbatteriene i første generasjon av elbiler nærmer seg slutten på den estimerte levetiden på fire til fem år før de må byttes ut. I noen modeller skyldes problemene at 12-voltsbatteriet gir strøm til all styringselektronikk. ”I noen elbilprodusenters  systemer er ladestrategien for 12V-batteriene fremdeles ikke perfeksjonert,” sier Clarios Design Engineering Lead Nadine Dehnert. ”Dette fører ofte til at 12V-batteriet blir fullstendig utladet. Dette fordi strømbehovet fra startbatteriet er større enn tilgjengelig kapasitet. Hvis batteriet da ikke er fulladet tilstrekkelig, for eksempel fordi kjøretøyet har stått uten strøm eller ikke vært i bruk over en lengre periode, så kan dette føre til problemer, spesielt hvis det skjer gjentatte ganger og under ekstreme forhold,” forklarer hun. ”Med bedre ladestrategi for 12V-batteriet, eller ved å bruke et større batteri, kan bilprodusentene minimere eller helt forebygge slike problemer.”

Systemoppdateringer krever mye strøm

En annen årsak er at 12V-batteriet gir all strøm til styringselektronikk, og som med mange andre elektriske kjøretøy brukes batteriet flere ganger i løpet av en oppdatering eller når tenningen slås på gang etter gang av andre grunner. Dette krever mye av startbatteriet, og hvis det skjer mange ganger uten at batteriet blir ladet, så kan det føre til startproblemer. Dette skjer typisk når bilen er parkert i ukevis i løpet av ferier, eller får ordinære oppdateringer.

For å være på den sikre siden bør du få sjekket startbatteriet på et verksted etter sommeren, og i alle fall før vintersesongen er i gang. ”Kun spesialister med kompetanse kan sørge for  batteribytte på bilen, slik at ytelse og sikkerhetsfunksjoner fortsetter å fungere korrekt”, understreker Niklus.

I opplæringsprogrammet til VARTA Training Academy blir partneres kjennskap til batteriservice kontinuerlig oppdatert.

Ikke glem dekk og lys

Det er ikke bare startbatteriet som kan skape trøbbel på vinterstid. Med tanke på sikkerhet er vinterdekk (- ikke helårsdekk) med tilstrekkelig mønsterdybde, sammen med funksjonelle og korrekt justerte frontlykter essensielt. Et spesialisert verksted er også den beste kontakten her. ”Spar tid og penger ved å få dette gjort samtidig som batterisjekken”, anbefaler Niklus.

 

Tips spesielt for de som kjører elbil

  • For å unngå unødvendig belastning på batteriet om vinteren, er det fordelaktig å parkere i garasje om natten. Dette er også bra for 12V-batteriet.
  • Forvarm kun en elektrisk bil når den er koblet til et ladepunkt, da det ellers vil redusere rekkevidden. I de fleste tilfeller kommer varmen fra ladingen, slik at mindre oppvarming er nødvendig i løpet av turen. Ofte er det tilstrekkelig med effektiv varme i seter og ratt. Dette reduserer belastningen på kjørebatteriet.
  • Vær uansett forsiktig: Noen bilmodeller varmes fremdeles med 12V-batteri mens batteriet lades. Hvis dette avbrytes før batteriet er fulladet, kan ikke ladepluggen kobles fra fordi dette kontrolleres av en elektronisk krets som får strøm fra 12V-batteriet.


For mer informasjon, ta kontakt med:

Christian Riedel

Direktør, External Communications
Am Leineufer 51
30419 Hannover
Tyskland
Telefon: +49 (0)511 975 1094

E-post: christian.m.riedel@clarios.com
Clarios EMEA presseside: https://clarios-press.kr-apps.de/

 

Om Clarios

Clarios er verdensledende innen avansert lavspenningsbatteriteknikk og -batterier som driver ett av tre kjøretøyer globalt sett. Selskapets 16 000 ansatte i over 100 land er fokuserte på å samarbeide med ettermarkeds- og OEM-kundene for å levere systemene, løsningene og tjenestene som støtter energiomstillingen i kjøretøyer. Clarios er forpliktet til størst mulig bærekraftig og operasjonell dyktighet og gjenvinner, resirkulerer og gjenbruker for tiden opptil 99 % av batterimaterialene sine. Selskapet er et porteføljeselskap fra Brookfield Business Partners.

Bilder

12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Last ned bilde
12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
12V-batterier er og blir hovedårsaken til havarier – også i elbiler – og spesielt i dem. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Last ned bilde
Elbileiere bør gjøre det til en vane å få sjekket tilstanden til 12V-batteriene sine på et profesjonelt verksted før kulda setter inn. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Elbileiere bør gjøre det til en vane å få sjekket tilstanden til 12V-batteriene sine på et profesjonelt verksted før kulda setter inn. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Last ned bilde
Elbileiere bør gjøre det til en vane å få sjekket tilstanden til 12V-batteriene sine på et profesjonelt verksted før kulda setter inn. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Elbileiere bør gjøre det til en vane å få sjekket tilstanden til 12V-batteriene sine på et profesjonelt verksted før kulda setter inn. Foto: Philipp Ziebart / Clarios
Last ned bilde
Elbiler må også klargjøres for vinteren.  Grafikk: Clarios
Elbiler må også klargjøres for vinteren. Grafikk: Clarios
Last ned bilde
For elbiler er andelen 12V-batterier i kjøretøyhavari enda høyere enn for kjøretøy totalt sett.  Grafikk: Clarios
For elbiler er andelen 12V-batterier i kjøretøyhavari enda høyere enn for kjøretøy totalt sett. Grafikk: Clarios
Last ned bilde
Mange faktorer kan bidra til at 12V-batteriene svikter i elbiler.  Grafikk: Clarios
Mange faktorer kan bidra til at 12V-batteriene svikter i elbiler. Grafikk: Clarios
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Clarios

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Clarios på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Clarios

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye