Leseforskere ser alvorlig på nedgangen i norske elevers leseferdigheter
– Vi har hatt satsinger som har fungert før, og nå er det på tide å sette inn støtet på nytt, sier senterleder Kjersti Lundetræ ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking. Hun ser alvorlig på at PISA-resultatene viser en dramatisk nedgang i norske elevers leseferdigheter.
– PISA-resultatene som viser at over en fjerdedel av norske tiendeklassinger har svært lave leseferdigheter, og at spesielt guttene leser dårlig, er svært alvorlig. Dessverre var det ikke overraskende at det er en nedgang, for vi har sett en nedgang både i PIRLS 2021, som undersøker tiåringers lesing, og i nasjonale prøver. Allikevel er det sjokkerende at ferdighetene er så lave som PISA viser, sier Lundetræ.
PISA-undersøkelsen som ble lagt frem i dag viser en markant økning i andelen elever som har lavere lesekompetanse enn det som regnes som nødvendig i videre utdanning og yrkesliv. Så mye som hver 5. jente og hver 3. gutt har kritisk lave leseferdigheter.
Lundetræ mener at det trengs en intensiv og langvarig nasjonal satsing på lesing i skolen.
– Det kan være mange årsaksforklaringer til nedgangen, og både COVID, digitalisering og for lite satsing på lesing i skolen kan ha medvirket til nedgangen. Samtidig oppgir norske barn og unge at de leser langt mindre på fritiden enn før. I tillegg vet vi at mange skoler har satset utelukkende på digitale læremidler, selv om vi vet at lesing på papir kan være en fordel for læring og for å bli gode lesere. Digitale verktøy har en viktig plass i undervisningen i 2023, men det bør ikke være noe enten eller, men både og, sier Lundetræ.
De siste årene har nasjonale satsinger på lesing vært fraværende. Lesesenteret fikk nylig 10 millioner kroner fra Kunnskapsdepartementet for å jobbe med å fremme leseinteresse og leseferdighet blant barn og ungdom i 2024.
– Dette er et oppdrag vi ved Lesesenteret er svært glade for å få og tar på største alvor, men det trengs en stor og langsiktig satsing dersom vi skal greie å snu denne trenden. Vi har hatt satsinger som har fungert før, og nå er det på tide å sette inn støtet på nytt.
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti LundetræLesesenteret, Universitetet i Stavanger
Tel:51833260Tel:91676181kjersti.lundetre@uis.noBirgit RodveltLesesenteret, Universitetet i Stavanger
Tel:90774352Tel:90774352birgit.rodvelt@uis.noOm oss
Universitetet i Stavanger har en innovativ og internasjonal profil og er en drivkraft i kunnskapsutviklinga og endringsprosesser i samfunnet. Samfunnsoppdraget vårt er å utfordre det velkjente, utforske det ukjente.
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Digitalt bibliotek med barnebøker blir tilgjengelig for alle20.11.2024 15:39:48 CET | Pressemelding
Forskningsprosjektet «Sprell» ved Universitetet i Stavanger er nå ferdigstilt. Et resultat av prosjektet er at flere av bøkene som er utprøvd digitalt, nå kan benyttes fritt.
Steffens-forelesningen 2024: – Kampen for dyrevern er også kampen for menneskenes verdighet14.11.2024 14:29:08 CET | Pressemelding
Gjennom å utnytte dyr, og gjøre dem usynlige ved å ikke ta deres lidelse inn over oss, mister vi noe av vår menneskelighet. Det mener filosof Alice Crary som 21. november holder årets Steffens-forelesning «All justice is animal justice» ved Universitetet i Stavanger.
Nå skal lesegleden opp i SFO!31.10.2024 08:45:58 CET | Pressemelding
Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter, UiS nå en unik satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og vil inspirere til lek, leseglede og inkludering.
Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger3.10.2024 15:18:07 CEST | Pressemelding
Forskningsprosjektet «SELFICON– Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd.
Setter elevers leseferdigheter på dagsorden for skoleledere i Nord-Norge3.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Dersom norske skoler skal lykkes med å igjen få opp leseferdighetene til barn og unge, er det et felles krafttak som skal til. Nå reiser Nasjonalt lesesenter på turné i Nord-Norge for å nå ut til skoleledere og skolesjefer i landsdelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom