Et dypdykk inn i fremtiden og AI – den tiende utgaven av Schibsted Future Report er her!
I den tiende utgaven av Schibsteds årlige trendspaning utforsker vi AI og hvordan utviklingen vil påvirke livene våre, samfunnet og næringslivet. Vi ser også tilbake i tid for å forstå hvordan teknologien har ført oss dit vi er i dag.
I årets rapport fordyper vi oss i hvordan AI vil endre journalistikken, hvordan vi lager innhold og hvordan dette påvirker hvordan vi konsumerer og produserer nyheter. Vi deler historier om hvordan Schibsteds markedsplasser har bakt bærekraft inn i sine strategier og kjernevirksomhet. Og hva skjer når merkevarer «slår av» markedsføringen sin – og er bærekraft det som vil endre vårt kapitalistiske system? 2024-utgaven byr på dette og mye mer.
I Schibsted Future Report 2024 har det vært naturlig å se tilbake og reflektere over hvordan verden har endret seg det siste tiåret og hvordan banebrytende innovasjoner har gitt oss et nytt digitalt landskap og et nytt syn på verden rundt oss.
-Når teknologien og samfunnet endres i rasende fart, er behovet for troverdige og pålitelige samfunnsaktører enda større. Dette er særlig tilfellet for medier og journalistikk, for digitale markedsplasser og digitale tjenester – som er Schibsteds kjernevirksomheter, skriver Kristin Skogen Lund, Schibsteds administrerende direktør, i rapportens innledning.
Hun mener også at det kreves solid arbeid for å oppnå tillit og at Schibsted kan være en av aktørene som bidrar til et samfunn bygget på tillit og åpenhet.
-Vi ønsker endringer og store innovative gjennombrudd velkommen, men opprettholder samtidig kravene til kvalitet og tillit.
I ti år har Schibsted Future Report sett inn i fremtiden på teknologiske, sosiale og forretningsmessige trender. Årets rapport inneholder spennende nye perspektiver og innsikter som vil være aktuelle langt inn i fremtiden. For å markere jubileet ser vi også tilbake på trender vi har skrevet om gjennom årene for å se hvor nøyaktig trendspaningen ble.
Schibsted Future Report presenterer de viktigste trendene i 2024
I dag lanseres den nye rapporten hos startup-miljøet Mesh i Oslo – og den digitale rapporten er nå ute. Her er en sniktitt på noen av trendene du kan lese om i Future Report:
-
A decade of change - by Kristin Skogen Lund, CEO
-
Machines like us - a brief history of artificial intelligence - By Sam Sundberg, freelance writer Svenska Dagbladet
-
AI for good or for bad? - Joacim Lund, Technology commentator, Aftenposten
-
Unleashing the potential of AI in news - Ian Vännman, Strategy Advisor, Schibsted
-
Trust and credibility will fuel news media - by Gard Steiro, Publisher, VG
-
Will climate change reset capitalism? - Andreas Cervenka, Columnist Aftonbladet
-
Putting the purpose centre stage - Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces, Schibsted
-
Why you should keep your light on when other brands go dark - By Christine Gelfgren, Marketing strategist, Schibsted
-
Help! My smartwatch became a PT from hell - Tobias Brandel, Science Editor, Svenska Dagbladet
For mer informasjon:
-
Følg med på våre sosiale kanaler for flere Schibsted Future Report-arrangementer i 2024.
Kontakt
Ann Axelsson, Editor-in-Chief Future Report, Schibsted, ann.axelsson@schibsted.com / +46 70 635 65 13
Nathalie Kåvin, Head of Corporate Brand, Schibsted, nathalie.kavin@schibsted.com / +47 934 01 363
Kontakter
Øyvind Vormeland SalteCommunucation Director, Norway
Tel:+47 992 39 021oyvind.salte@schibsted.comSchibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom