En dobling av tegneserie-potten til neste år!

– Dette er fantastisk! Og vil gjøre underverker for leselysten hos norske barn, sier redaksjonssjef i Egmont Tonje Tornes.

Under bokmessen i Montreal i november gjorde den norske tegneserien «Snøkattprinsen» stor suksess. Tegneserien er laget av Dina Norlund som døde av kreft tidligere i år. Foto: Albin Michel

Etter regjeringens forhandlinger med SV har innkjøpsordningen for tegneserier doblet seg. I 2023 var ordningen på nesten 4 millioner kr, og nå har regjeringen, i samarbeid med SV, økt den med 4 millioner kr, til hele 8 millioner.

– Vi må takke både kulturminister Lubna Jaffery og regjeringens samarbeidspartner, SV, for å virkelig øke denne ordningen, som dessverre har vært underfinansiert lenge, sier Tornes.

Populære bøker uteblir
Periskop.no skrev i forrige uke at 60 prosent av tegneserier for barn ikke ble innkjøpt til bibliotekene i 2023. Fordi det ikke fantes nok penger til å kjøpe dem inn. Dette til tross for at tegneserier topper utlånstallene på de fleste bibliotek her i landet.

– Vi står midt i en ny bølge for norske tegneserier. Det er mange som lager glitrende og underholdende historier for barn og unge, og dette fenomenet har til og med vekket stor internasjonal oppmerksomhet. Tidligere har jeg sagt at staten ikke helt følger med i timen. Det skal jeg ikke lenger påstå, sier Tornes.

Nordic manga til utlandet
– Egmont er Norges største utgiver av tegneserier og har gjennom fem år bygget opp en tegneseriesatsing som vi kaller Nordic manga, og vi ser at disse tegneserien vekker leselysten hos barn og unge. Også utenfor Norges grenser. Vi er veldig glade for at kulturpolitikerne nå sikrer bedre rammevilkår for hele tegneserie-bransjen, slik at bøkene kommer fram til dem som ønsker dem mest, sier ansvarlig utgiver Kjell Frostrud Johnsen.

Blant annet er disse tegneseriene solgt til andre store markeder: «Nordlys» av Malin Falch, «Snøkattprinsen» av Dina Norlund og «Oppfinneren» av Lars Henrik Eriksen er alle solgt til USA. Dina Norlund, som gikk bort tidligere i år, sin «Chat des neiges» har allerede solgt over 10 000 bøker i Frankrike, og kommer nå i andre opplag.

– Tegneserier som eksportvare er ikke hverdagskost i Norge, men det er gledelig å se at våre bøker vekker interesse også i andre land. Dette lover godt for både norske tegneserieskapere og norsk tegneseriebransje, sier Frostrud Johnsen.

I forrige uke var også Jens K. Styve gjest hos bokmessen i Mexico og lanserte første bok av Dunce-serien der. Serien heter «Bobo» på spansk. «Dunce» er i tillegg solgt til Frankrike og flere land står for tur.

I forrige uke lanserte Jens K. Styve tegneserien «Dunce» på den store bokmessen i Guadalajara i Mexico. Der han deltok på 8 intervjuer, blant annet en livesending hos Mexicos store  bok-Tiktok-kanal. «Dunce» heter «Bobo» på spansk.
I forrige uke lanserte Jens K. Styve tegneserien «Dunce» på den store bokmessen i Guadalajara i Mexico. Der han deltok på 8 intervjuer, blant annet en livesending hos Mexicos store bok-Tiktok-kanal. «Dunce» heter «Bobo» på spansk.

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.