Det går mot slutten for nye forurensende biler
Avgiftsskruen strammes ytterligere til for biler som forurenser i budsjettforliket. – Nå tror jeg jammen meg 2025-målet kan være innen rekkevidde for personbilene, og dermed går det mot slutten for nye forurensende biler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
![– Norge kan bli det første landet i verden som bare har elbiler i nybilsalget, sier Christina Bu, generalsekretær i Norske elbilforening](/data/images/public/15519297/18027761/535ba062-1133-462d-9e52-d5d80ab48ab6-w_720.jpg)
Etter tøffe forhandlinger har regjeringen og SV blitt enige om statsbudsjettet for 2024, og mye endres i avgiftene på personbiler. – Etter at vi tidligere i år har kritisert regjeringen for å ha latt elbilandelen i nybilsalget flate ut, er vi nå positivt overrasket over grepene som er tatt, sier Christina Bu.
Om et drøyt år, skal alle nye biler som selges i Norge være utslippsfrie.
Det er nå klart at ladbare hybrider i snitt får nesten 50.000 kroner mer i engangsavgift, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i økt avgift sammenlignet med 2023. – Dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for at vi skal komme i mål, mener Christina Bu.
Elbilandelen i nybilsalget for personbiler så langt i år er på 83,3 prosent. Men fremdeles selges det en del nye biler som forurenser. 7,1 prosent av nybilsalget er ladbare hybrider og 9,5 prosent er bensin- og dieselbiler. De fleste forurensende bilene selges nå i nærings- og leasingmarkedet, men regjeringen har også varslet endringer i mva-regelverket fra 1. juli neste år for å bøte på dette.
Langt unna utslippsfritt varebilsalg
Når det gjelder elektriske varebiler er markedsandelen kun på 31,9 prosent så langt i år. Engangsavgiften på forurensende varebiler er langt lavere enn for personbil. Likevel øker avgiften med kun lag 6800 kroner.
– Det er en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer. Dette er langt fra nok til å kompensere for at Enova la ned støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler tidligere i år, mener Christina Bu. Dette beviser at politikerne overhodet ikke prøver å nå målet om at også alle varebiler i 2025 skal være nullutslipp.
Banebrytende nullutslippsmål for lastebiler
I budsjettforliket vedtar regjeringen for første gang et langsiktig mål for når man skal slutte å selge forurensende lastebiler.
I 2030 skal hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass. Det gamle målet fra Nasjonal transportplan var at 50 prosent av lastebilene i 2030 skulle være utslippsfrie. Regjeringen skal nå legge fram en virkemiddelpakke for hvordan det nye målet skal nås
– Det er banebrytende at Norge setter et mål for når vi skal slutte å kjøpe inn forurensende nye lastebiler. Vi gleder oss til å bidra med innspill til hvordan det nye 2030-målet kan nås, avslutter Christina Bu. Elbilforeningen har det siste året trappet opp arbeidet med elektrifisering av tungtransporten med et eget prosjekt, og er nå glade for gjennomslaget.
I budsjettforliket får Enova 285 millioner kroner i ekstra bevilgning til nullutslippslastebiler. Ambisjonen er å øke elektrisk andel av nye tunge kjøretøy fra 10 til 20 prosent i 2024.
Tallene for nybilsalg er fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Alle avgifter for 2024 er sammenlignet mot inflasjonsjustert engangsavgift for 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noNorsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ferierende elbilister har grunn til å smile12.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden i fjor sommer er det bygd nesten 2000 nye hurtigladere, og den mest positive utviklingen ser vi i fylker i Nord-Norge. – Er du på elbilferie har du grunn til å smile, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen.
Her lader flest elbilister i sommerferien5.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilforeningens oversikt over de mest populære ladestasjonene i sommerferien viser at servicetilbud og fasiliteter er viktig. – Ferierende elbilister vil ha is og brus mens de lader, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Siste dans for fossilbilene1.7.2024 10:57:06 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget endte på 84,9 prosent første halvår, mens i juni ble det noe lavere med 80 prosent. Inn mot sommeren har det vært et oppsving i salget av forurensende biler. Forklaringen er endrede momsregler for leasede biler fra 1. juli.
Prøv en elsykkel til jobb1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I dag inntreffer det som vi lenge har kjent en forsmak på; ring 1 i Oslo stenges. – Har du mindre enn rundt 20 km til jobben, kan elsykkel være et veldig godt alternativ til bil, tog eller buss, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.
Tre av fire syns elbil krever mer planlegging enn fossilbil27.6.2024 08:27:36 CEST | Pressemelding
Tre av fire opplever at elbiltur krever ekstra planlegging. Det skremmer likevel ikke elbilistene fra å dra på elbilferie, viser tall fra spørreundersøkelsen Elbilisten 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom