Det går mot slutten for nye forurensende biler
Avgiftsskruen strammes ytterligere til for biler som forurenser i budsjettforliket. – Nå tror jeg jammen meg 2025-målet kan være innen rekkevidde for personbilene, og dermed går det mot slutten for nye forurensende biler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Etter tøffe forhandlinger har regjeringen og SV blitt enige om statsbudsjettet for 2024, og mye endres i avgiftene på personbiler. – Etter at vi tidligere i år har kritisert regjeringen for å ha latt elbilandelen i nybilsalget flate ut, er vi nå positivt overrasket over grepene som er tatt, sier Christina Bu.
Om et drøyt år, skal alle nye biler som selges i Norge være utslippsfrie.
Det er nå klart at ladbare hybrider i snitt får nesten 50.000 kroner mer i engangsavgift, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i økt avgift sammenlignet med 2023. – Dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for at vi skal komme i mål, mener Christina Bu.
Elbilandelen i nybilsalget for personbiler så langt i år er på 83,3 prosent. Men fremdeles selges det en del nye biler som forurenser. 7,1 prosent av nybilsalget er ladbare hybrider og 9,5 prosent er bensin- og dieselbiler. De fleste forurensende bilene selges nå i nærings- og leasingmarkedet, men regjeringen har også varslet endringer i mva-regelverket fra 1. juli neste år for å bøte på dette.
Langt unna utslippsfritt varebilsalg
Når det gjelder elektriske varebiler er markedsandelen kun på 31,9 prosent så langt i år. Engangsavgiften på forurensende varebiler er langt lavere enn for personbil. Likevel øker avgiften med kun lag 6800 kroner.
– Det er en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer. Dette er langt fra nok til å kompensere for at Enova la ned støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler tidligere i år, mener Christina Bu. Dette beviser at politikerne overhodet ikke prøver å nå målet om at også alle varebiler i 2025 skal være nullutslipp.
Banebrytende nullutslippsmål for lastebiler
I budsjettforliket vedtar regjeringen for første gang et langsiktig mål for når man skal slutte å selge forurensende lastebiler.
I 2030 skal hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass. Det gamle målet fra Nasjonal transportplan var at 50 prosent av lastebilene i 2030 skulle være utslippsfrie. Regjeringen skal nå legge fram en virkemiddelpakke for hvordan det nye målet skal nås
– Det er banebrytende at Norge setter et mål for når vi skal slutte å kjøpe inn forurensende nye lastebiler. Vi gleder oss til å bidra med innspill til hvordan det nye 2030-målet kan nås, avslutter Christina Bu. Elbilforeningen har det siste året trappet opp arbeidet med elektrifisering av tungtransporten med et eget prosjekt, og er nå glade for gjennomslaget.
I budsjettforliket får Enova 285 millioner kroner i ekstra bevilgning til nullutslippslastebiler. Ambisjonen er å øke elektrisk andel av nye tunge kjøretøy fra 10 til 20 prosent i 2024.
Tallene for nybilsalg er fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Alle avgifter for 2024 er sammenlignet mot inflasjonsjustert engangsavgift for 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noNorsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom