Det går mot slutten for nye forurensende biler
Avgiftsskruen strammes ytterligere til for biler som forurenser i budsjettforliket. – Nå tror jeg jammen meg 2025-målet kan være innen rekkevidde for personbilene, og dermed går det mot slutten for nye forurensende biler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Etter tøffe forhandlinger har regjeringen og SV blitt enige om statsbudsjettet for 2024, og mye endres i avgiftene på personbiler. – Etter at vi tidligere i år har kritisert regjeringen for å ha latt elbilandelen i nybilsalget flate ut, er vi nå positivt overrasket over grepene som er tatt, sier Christina Bu.
Om et drøyt år, skal alle nye biler som selges i Norge være utslippsfrie.
Det er nå klart at ladbare hybrider i snitt får nesten 50.000 kroner mer i engangsavgift, mens nye bensin- og dieselbiler får 17.000 kroner i økt avgift sammenlignet med 2023. – Dette øker konkurransekraften til elbilene, noe som er svært viktig for at vi skal komme i mål, mener Christina Bu.
Elbilandelen i nybilsalget for personbiler så langt i år er på 83,3 prosent. Men fremdeles selges det en del nye biler som forurenser. 7,1 prosent av nybilsalget er ladbare hybrider og 9,5 prosent er bensin- og dieselbiler. De fleste forurensende bilene selges nå i nærings- og leasingmarkedet, men regjeringen har også varslet endringer i mva-regelverket fra 1. juli neste år for å bøte på dette.
Langt unna utslippsfritt varebilsalg
Når det gjelder elektriske varebiler er markedsandelen kun på 31,9 prosent så langt i år. Engangsavgiften på forurensende varebiler er langt lavere enn for personbil. Likevel øker avgiften med kun lag 6800 kroner.
– Det er en fallitterklæring at man ikke styrker virkemidlene for å elektrifisere varebilene mer. Dette er langt fra nok til å kompensere for at Enova la ned støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler tidligere i år, mener Christina Bu. Dette beviser at politikerne overhodet ikke prøver å nå målet om at også alle varebiler i 2025 skal være nullutslipp.
Banebrytende nullutslippsmål for lastebiler
I budsjettforliket vedtar regjeringen for første gang et langsiktig mål for når man skal slutte å selge forurensende lastebiler.
I 2030 skal hele nybilsalget for tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass. Det gamle målet fra Nasjonal transportplan var at 50 prosent av lastebilene i 2030 skulle være utslippsfrie. Regjeringen skal nå legge fram en virkemiddelpakke for hvordan det nye målet skal nås
– Det er banebrytende at Norge setter et mål for når vi skal slutte å kjøpe inn forurensende nye lastebiler. Vi gleder oss til å bidra med innspill til hvordan det nye 2030-målet kan nås, avslutter Christina Bu. Elbilforeningen har det siste året trappet opp arbeidet med elektrifisering av tungtransporten med et eget prosjekt, og er nå glade for gjennomslaget.
I budsjettforliket får Enova 285 millioner kroner i ekstra bevilgning til nullutslippslastebiler. Ambisjonen er å øke elektrisk andel av nye tunge kjøretøy fra 10 til 20 prosent i 2024.
Tallene for nybilsalg er fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Alle avgifter for 2024 er sammenlignet mot inflasjonsjustert engangsavgift for 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Unni BergeLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 944 88 543unni@elbil.noNorsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler3.12.2025 12:33:37 CET | Pressemelding
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge. − Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalg november: Elbilrush før varslet momsøkning1.12.2025 10:40:03 CET | Pressemelding
Det er løp- og-kjøp-elbil-stemning i Norge. Elbilandelen i årets nest-siste måned endte på 97,6 prosent, og fire av fylkene har en elbilandel på over 99 prosent. Aller høyest kommer Telemark med 99,7 prosent! − Dette viser at folk vil ha elbil så lenge den har en konkurransedyktig pris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hurtigladedekning ikke lenger en bekymring27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tre år siden var dårlig dekning av hurtigladere den største hodepinen for norske elbilister. Nå har bekymringen falt til åttendeplass. Hva skjedde?
─ Ikke la FOMO-en ødelegge for deg i biljakten21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Du trenger ny elbil, og på grunn av regjeringens forslag om økt moms allerede 1. januar 2026, haster du til bilbutikken. – Ikke la FOMO-en gå på bekostning av å finne en bil som dekker dine hverdagsbehov, er Elbilforeningens ekspertråd.
Dette gjør vinteren med elbilen din18.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom