Ingrid Bjørnov fyller 60 år og feirer med jubileumsplate sammen med Kringkastingsorkestret!

"Symfonisk Sidesprang" er ute i dag og gir nytt liv til Bjørnovs mange kjente og kjære låter fra en innholdsrik karriere.

Foto: Morten Krogvold

LYTT HER

DEN FINESTE BURSDAGSGAVEN

I 43 år har Ingrid Bjørnov underholdt, gurglet og spilt baklengs for konge og fedreland, og blitt en del av den norske musikalske folkesjelen. Jubileumsplaten er ute i dag og har fått tittelen "Symfonisk Sidesprang". Her får lytterne et variert utvalg av klassikere fra Bjørnovs lange musikalske virke - i vakker orkestral innpakning.

Å musisere i armene på femti kollegaer er en av de største musikalske opplevelsene jeg noensinne har hatt. Albumet er innspilt «live» og jeg kan tildels høre meg selv svette langs veien. Dette har vært et eventyr!  Sier Bjørnov.

TILBAKE TIL MUSIKKEN

Bjørnov har en allsidig karriere bak seg, men er for mange først og fremst kjent som humordronning og fra sitt gjennombrudd på 80-tallet i duoen "Dollie" med Benedicte Adrian. Gjennom sitt virke har Bjørnov jobbet aktivt som komponist og humorist, og mottatt mange utmerkelser for sine sceneopptredener. På "Symfonisk Sidesprang" er det det musikalske som står i sentrum.

- Etter å ha brukt de siste 25 årene på å være morsom, er det en fryd igjen å la musikken spille hovedrollen. Selv om pianoet alltid har vært innen rekkevidde, er det tekst og humor som i 25 år har vært mitt fokus. Når jeg nå fyller 60, skal jeg våge ikke å være gøyal hele tiden, sier Ingrid.

SYMFONISK DRAKT

Hele albumet ble spilt inn etter to elleville dager i Store studio. Albumet er produsert, mastret og mikset av Javed Kurd, og miksen er gjort i samarbeid med Øystein Halvorsen. Kurd har fungert som Ingrids høyre hånd og musikalsk mentor helt siden nittitallet, og han har produsert alle originalinnspillingene hennes. Sammen har de plukket et utvalg låter som egner seg godt for orkestrering. Ingrid forteller:

- Dette albumet er en tidsreise i mine år som soloartist. De to eldste låtene Odd & Bob og Slaget ved Lucia er selvopplevde historier, fra tiden før jeg lærte å beskytte mine kilder. «Trine hadde viljen, Tove hadde håret» var klassekamerater, Odd & Bob bodde, så lenge det varte, i en gullfiskbolle i rekkehuset ved siden av vårt på Holmlia. Produsent Javed og jeg var begge opptatt av at vi skulle velge låter som hadde noe harmonisk eller melodisk interessant å bygge orkesterarrangementene rundt. Det er et faktum at jeg har skrevet et hav av tullelåter der teksten betyr alt og melodien heller lite. Når vi først skulle få bade i hele landets KORK, måtte tekstene for en gangs skyld trå til side.

JUBILEUMSKONSERTER

Ingrid Bjørnov og Kringkastingsorkestret feirer både jubileum og albumutgivelse med to utsolgte jubileumskonserter i Oslo Konserthus 2. og 3. desember.

Foto: Morten Krogvold. Cover - Symfonisk Sideprang

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Hulbækmo og Jacobsen familieorkester med en leken og humørfylt singel fra nytt album.16.2.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

«Hans sin vals» er som tittelen antyder en låt som er komponert av Hans Hulbækmo. Er det en oppfølging av «Hans sin låt», som var et av sporene på orkesterets debutalbum, «På snei», som ble utgitt 2017? Kanskje det, den har i hvert fall den samme musikalske lekenheten som alltid har vært et av kjennetegnene på Hulbækmo & Jacobsen familieorkester, med en sterk melodi, innslag av improvisasjon og et fargerikt instrumentarium. På denne låta høres Tones harpe, Alf’s munnspill, Hans Fredrik’s fløyte og Hans sin krukketromme, og den gir en liten pekepinn på hva som kan høres på resten av RUDSNURRKNURR, albumet som låta er hentet fra, og som blir lansert den 15. Mars

Hulbækmo & Jacobsen family orchestra releases "Hans sin Vals" from their upcoming album16.2.2024 09:00:00 CET | Press release

"Hans sin Vals (Hans's Waltz)" is, as the title suggests, a composition by Hans Hulbækmo. Is it a follow-up to " Hans sin låt (Hans's Song)", which was one of the tracks on the orchestra's debut album, "På snei," released in 2017? Perhaps so, as it shares the same musical playfulness that has always been a hallmark of the Hulbækmo & Jacobsen family orchestra, featuring a strong melody, elements of improvisation, and a colorful array of instruments. On this track, you'll hear Tone's harp, Alf's harmonica, Hans Fredrik's flute, and Hans's udu drum, providing a glimpse of what to expect on the rest of RUDSNURRKNURR, the album from which the track is taken, set to be released on March 15.