Utslitte av gjeld
Et av Norges største inkassoselskaper, Kredinor, ser økende betalingsproblemer hos sine kunder. For mange fører betalingsproblemene til såkalt «gjeldsfatigue», de blir motløse og likegyldige til regningene som hoper seg opp.

– Responsen fra våre kunder er svært bekymringsfull. De kjenner utfordringene med høyere renter og økte priser på kroppen, og mange av dem har rett og slett gitt opp og sluttet å forholde seg til regningene sine, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.
Den siste tiden har Kredinor dybdeintervjuet mer enn 200 kunder med gjeldsproblemer.
– Jeg har vært med på flere av intervjuene og det er slående at så mange forteller om det samme; at de har mistet helt oversikten og derfor gir opp, sier Nysteen.
En av de største utfordringene for dem som har gjeldsproblemer, er å skaffe seg en oversikt over hva de faktisk skylder.
– Det å ha flere krav hos ulike inkassoselskaper gjør at det blir et ikke ubetydelig trykk i form av telefoner, brev og meldinger. Med krav hos fire inkassoselskaper kan en kunde få inntil 60 telefoner per måned. Dette unner jeg ingen, sier Nysteen.
Gjøre det enklere for kunden
Nysteen tar nå til orde for et samlet system som gjør det enklere for kunden å få en totaloversikt. Det er nylig etablert et inkassoregister som gjør utveksling av data enklere og raskere, men Kredinor mener det må flere tiltak til.
- Når kunden må forholde seg til ulike inkassoselskaper, er det langt vanskeligere å få totaloversikt. Og det er ikke bare antall inkassoselskaper som er utfordringen. Staten driver inkasso gjennom Statens Innkrevingssentral, og enkelte kommuner har også egen inkasso. Målet må være at kundene skal kunne se omfanget av hele sin gjeldsutfordring og at vi sammen med dem skal kunne lage en plan som adresserer hele utfordringen. Vi må gå fra å løse enkeltsaker til å løse problemet, sier Nysteen.
Kontakter
Jon BergeLeder for marked og kommunikasjonKredinor AS
Tel:+47 905 98 680jon.berge@kredinor.noOm Kredinor
Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige og Finland med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom