Gullregn fra Liv Andrea Hauge Trio

Den 2. februar 2024 slipper Liv Andrea Hauge Trio sitt andre album, og sitt første studioalbum, «Ville Blomster» på Hubro. I dag presenterer de første låt fra albumet, «Gullregn», et fengende og drivende stykke musikk som har hentet inspirasjon fra Keith Jarrett Trio.

Photo: Margit Rønning Omholt

LYTT HER

Trioens første plate, "Live from St. Hanshaugen," ble innspilt kun en uke etter at de begynte å spille sammen. "Ville blomster" derimot, representerer resultatet av et år med intens turnévirksomhet og samspill. Trioen har utviklet sitt eget unike uttrykk, som gir rom for utforskning og improvisasjon. Tittelen "Ville blomster" symboliserer den ville og improviserte siden av musikken deres, og de vakre og enkle melodiske elementene (blomstene) som skiller seg ut.

Liv forteller:

«Min helt klart viktigste inspirasjonskilde er annen musikk, og jeg bruker utrolig mye tid til å oppsøke og høre mye på ny musikk og gå på konserter. Da jeg skrev låtene til denne plata hørte jeg spesielt mye på Kit Downs’ Vermillion, og låta My Back Pages på det første albumet til Keith Jarrett trio, som er en Bob Dylan låt jeg plutselig fikk utrolig kick på. Musikken inspirerer meg noen ganger helt direkte til å skrive en viss type låt, mens andre ganger er det mer en følelse musikken gir meg som kommer til uttrykk i låtskrivinga.

«Gullregn» skrev jeg hjemme i Oslo en kveld jeg var invitert  men ikke kunne dra. Denne låta var derfor et forsøk på å lage god stemning hjemme for meg selv, samtidig som det er en undertone av noe litt trist. Låta er veldig inspirert av My back pages med Keith Jarret trio, en liveinnspilling jeg tilfeldig kom over tidlig i år, og som kanskje var det større musikalske kicket i vår.»

Cover: Aslak Gurholt

Trioen ble dannet i forbindelse med at Liv Andrea Hauge ble valgt som Norges representant på det europeiske jazzprogrammet Footprints i 2021. Hun inviterte August og Georgia til å bli med på turnéen i Slovenia og Ungarn i 2022, og det var her trioen ble født. De tre musikerne, som tidligere ikke kjente hverandre, fant umiddelbart en gnist av kjemi og har siden spilt sammen og utviklet sitt eget unike uttrykk.

Liv Andrea Hauge (f.1995) er en oslobasert musiker, opprinnelig fra Mosjøen i Nordland. Hun har studert jazzpiano ved Norges Musikkhøgskole, og har tross sin unge alder og karriere satt merke etter seg med Kongle Trio (med Veslemøy Narvesen på trommer og Øystein Skjelstad Østensen på bass), og Laydbird Orchestra. I 2022 ga hun ut albumet «Live from St.Hanshaugen» med trioen Liv Andrea Hauge Trio, spilt inn i Liv sin stue. Albumet ble omtalt som et av årets beste norske jazzplater.

Cover: Aslak Gurholt
Liv Andrea Hauge Trio. Photo: Amanda Iversen Orlich
Liv Andrea Hauge Trio. Photo: Margit Rønning Omholt

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.