Søker utbygger til Storslett bru på E6 i Troms
Statens vegvesen har lyst ut oppdraget med å bygge ny bru på E6 over Reisaelva i Nordreisa kommune.

Den nye brua skal bygges på Storslett, som er kommunesenteret i Nordreisa kommune i Nord-Troms. Brua består av to adskilte konstruksjoner, og skal erstatte dagens to bruer som ble bygget i 1955. De gamle bruene er i dårlig stand. De er for smale til at to vogntog kan møtes og har både vekt- og høydebegrensninger.
E6 gjennom Nordreisa er hovedveien mellom Finnmark og resten av Norge. Eneste omkjøringsvei er via Finland. Storslett bru har en gjennomsnittlig trafikk på 5000 biler i døgnet.
Den nye brua skal bygges i dagens veglinje. Ei bredere bru med økt bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende skal gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
Ny bru skal bygges på land
Statens vegvesen tar i bruk en byggemetode som kun har vært brukt på 3-4 bruer i Norge tidligere. Hovedspennet på den nye brua over Reisaelva skal bygges på land, og Statens vegvesen har leid en fotballbane like ved til byggearbeidet.
– Vi bygger den nye hovedbrua på fotballbanen. Når den er ferdig frakter vi den bort og skyver den på plass over elva. Der blir den plassert på midlertidige fundamenter nedenfor den gamle brua, og vegen legges om over denne. Deretter blir gammelbrua dratt av og fraktet til fotballbanen der den demonteres og hugges opp. Nye brukar blir bygget når de eksisterende er fjernet. Så kan den nye brua flyttes over på de nye brukarene. Vi vil trenge ei helg uten trafikk når den siste operasjonen skal gjøres, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen.
Blir ikke midlertidig bru
Planleggingen av brua har tatt lang tid. En av grunnene er at Statens vegvesen hadde tenkt å bygge ei midlertidig bru nedstrøms, mens de gamle bruene ble revet. Dette har de gått bort fra da de valgte den nye byggemåten.
– Hovedspennet på midlertidig bru hadde blitt 70 meter langt. Det hadde både blitt vanskelig å bygge og svært kostbart å leie ei midlertidig bru, sier Kleven.
Fristen for å levere anbud er 15. februar 2024. Planen er at entreprenøren som får oppdraget skal starte opp i løpet av våren 2024, og at ny bru over Reisaelva kan åpne for trafikk høsten 2026.
E6 Storslett bru | Statens vegvesen
Nøkkelord
Kontakter
Ole KlevenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99798545ole.kleven@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
Nattestengjer E16 Åsbrekkegjelet-Skromle bru til 20. juni7.5.2025 11:00:58 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må ta opp att nattestenginga ved Kvarmakløvet.
BMO skal drifte elektro på riksvegene i Salten og Helgeland7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.
Veisalt forurenser vannmiljøet i mange innsjøer7.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forurensing fra veisalt er et problem for mange innsjøer i Sør-Norge. Det viser innsjøundersøkelsen for 2024.
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom