Marianne Drivdal blir ansvarlig redaktør i KRS

Marianne Drivdal overtar som ansvarlig redaktør og daglig leder i KRS - Avisen Kristiansand etter Gunnar Stavrum. Hun har vært nyhetsredaktør og ledet avisen sammen med Stavrum siden oppstarten 1. august.

– Nå gleder jeg meg til å fortsette det gode arbeidet sammen med redaksjonen, og se avisen vokse videre, sier Marianne Drivdal som nå overtar som ansvarlig redaktør og daglig leder i KRS etter Gunnar Stavrum. (Foto: Heiða Guðmundsdóttir / KRS)

– Det har vært utrolig spennende å være med å starte KRS og gøy å oppleve den positive mottakelsen den nye avisen har fått. Nå gleder jeg meg til å fortsette det gode arbeidet sammen med redaksjonen, og se avisen vokse videre og ta nye steg, sier hun.

Marianne Drivdal overtar som ansvarlig redaktør og daglig leder i KRS 1. desember.

Fram til hun ble nyhetsredaktør i KRS i sommer, var Marianne Drivdal ansvarlig redaktør og disponent  i Tvedestrandsposten i 20 år. Under hennes ledelse har Tvedestrandsposten utviklet seg til å bli en av landets beste lokalaviser, med opplagsvekst, høy digital andel blant abonnentene og gode økonomiske resultater.

I 2009 mottok hun prisen som årets kvinnelige medieleder i Norge.

– Nå er vi klare for fortsettelsen

Marianne Drivdal kommer opprinnelig fra Kristiansand, og forteller at hun har hatt stor glede av å være med på å starte en ny avis i hjembyen. Nå skal hun lede Amedias suksessrike avisprosjekt videre. I løpet av fire måneder har KRS greid å få godt fotfeste i sørlandsbyen, og har allerede 4.200 abonnenter.

– Det er en entusiastisk og dyktig gjeng med gründerånd som har jobbet utrolig godt med å lage viktig journalistikk for innbyggerne i Kristiansand. Vi ser at vi har truffet på målsetningen om å lage en sprek og modig byavis som går tett på vanlige kristiansandere og deres hverdag. Nå er vi klare for fortsettelsen og å nå nye mål, sier hun.

Styreleder Ingrid Skogrand er svært fornøyd med at Marianne Drivdal har takket ja til å overta topplederrollen i KRS på permanent basis.

– Marianne Drivdal  er en erfaren og dyktig medieleder med godt dokumenterte resultater, både redaksjonelt og økonomisk. I perioden som nyhetsredaktør siden vi startet KRS 1. august, har hun med sin kunnskap, dyktighet og entusiasme bidratt  til å skape et nytt godt avisprodukt i Sørlandets hovedstad. Da Gunnar Stavrum varslet at han ønsket å avslutte sin prosjektperiode som leder i KRS, var Marianne et klart førstevalg til å overta. Heldigvis ville hun det selv også, sier Skogrand.

– Avgjørende betydning

Ingrid Skogrand berømmer samtidig den innsatsen Gunnar Stavrum har lagt ned for å få KRS skikkelig opp og stå. Han tok delvis permisjon som sjefredaktør i Nettavisen for å lede oppbyggingen av avisprosjektet i Kristiansand.

– Hans bidrag har vært av avgjørende betydning. Som en av landets mest profilerte redaktører, født og oppvokst i Kristiansand, har han fortsatt god oversikt over det som skjer i byen og et godt kontaktnett der. Hans gode teft for hva folk er opptatt av og hans poengerte og lesverdige kommentarer har vært viktige for å gi KRS den posisjonen avisen fikk fra dag én, sier Skogrand.

– Det var et poeng å lansere KRS før valget, slik at vi kunne bidra til en ryddig valgkamp og unngå en valgkamp preget av konspirasjonsteorier og injurier som ved protestvalget i 2019. Til tider har vi følt oss klappet frem av næringsliv, politikere og vanlige folk som har vært begeistret over å få et mediemangfold, sier Gunnar Stavrum.

Stavrum fortsetter videre i KRS i rollen som politisk redaktør. Marianne Drivdal er glad for at han fortsatt kommer til å ha en viktig rolle i redaksjonen.

– Samarbeidet med Gunnar har vært inspirerende fra første dag. Jeg gleder meg over at han med sin tyngde blir med oss videre, sier hun.

– KRS er en «baby» som jeg har lyst til å se vokse opp. En bistilling som politisk redaktør gjør at jeg kan fortsette å følge med i politikken i Kristiansand, så lenge sjefen ønsker det, sier Gunnar Stavrum.

Marianne Drivdal, ansvarlig redaktør i KRS - telefon 993 86 819

Gunnar Stavrum, politisk redaktør i KRS - telefon 905 57 768

Ingrid Skogrand, styreleder i KRS - telefon 951 34 674

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.