Black Week: Handlet mindre enn i fjor
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.

Totalt forbruk for hele uka i fjor, inkludert dagligvarer og tjenester, var på 12,5 milliarder kroner. I år ble totalhandelen på 12,1 milliarder, en nedgang på 3 prosent.
– Selv om varehandelen gikk litt ned i år, ser vi at handelsvolumet lå høyere enn i fjor både mandag og tirsdag, sier Frantzen.
Ser vi på en tilfeldig uke i september, er forbruket 17 prosent høyere for Black Week.
Klær, godlukt og elektronikk
Mange har nok kjøpt julegavene denne uka:
– Det går spesielt unna med klær, sko og tilbehør, parfymeri og elektronikk – så da blir det nok mye klesplagg, godlukt og elektronikk under juletreet i år, sier Frantzen.
Vanligvis utgjør dagligvarehandel 40 prosent av handelsvolumet, men under Black Week handler vi mye annet, og andelen går ned til 30 prosent.
Økning i handel mandag og tirsdag
Fredagen er fortsatt toppdag for handelen, men tendensen i år er at handelen sprer seg jevnere gjennom uken. Både mandag og tirsdag ble det handlet for mer enn i fjor.
På Black Friday handler vi mest mellom klokken 15 og 16.
Fordelt på bransjer Black Friday handlet vi mest klær og sko mellom klokken 12 og 13, mens møbler lå på topp mellom klokken 13 og 14 og elektronikk mellom klokken 14 og 15. Dagligvarehandel gjør at det største volumet handles mellom klokken 15 og 16.
Bransjer (Black Week 2023 vs 2022)
- Klær, sko og tilbehør: -5 prosent
- Elektronikk og hvitevarer: +1 prosent
- Sport og fritid: -10 prosent
- Parfymeri: +27 prosent
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom