Omfattende etterarbeid etter uværet på Agder
En måned etter at uværet Babet feide over Sørlandet og sørget for at flere tusen kunder mistet strømmen, pågår fortsatt oppryddingsarbeidet. Store mengder trær må fjernes for å trygge strømforsyningen langs kysten.

Uværet, med orkan styrke i vindkastene, sørget for at store mengder trær blåste overende. Spesielt utsatt var områdene helt ute langs kysten. Hele Sørlandskysten var berørt, fra Risør i øst, til Flekkefjord i vest. Det resulterte i mer enn 1700 registrerte feil på lavspentnettet til Glitre Nett i løpet av noen hektiske dager i slutten av oktober.
− Det tok noen dager før alle berørte kunder hadde fått strømmen tilbake, men oppryddingsarbeidet langs lavspentlinjene holder vi fortsatt på med. Går alt etter planen er vi ferdig i midten av desember, men det tar tid og er krevende, sier Martin Slot, fagansvarlig skog i Glitre Nett.
− For Glitre Nett er det viktig å ikke bare rydde bort de trærne som falt ned, men også de som flere steder ligger inntil lavspentlinjene og kan resultere i strømbrudd neste gang det blåser kraftig eller det kommer tung våt snø. Spesielt i Høvåg, mellom Lillesand og Kristiansand, var det store mengder trær som falt ned. Her har vi brukt mye tid på rydde opp etter uværet og sikre strømnettet, forteller Martin Slot.
Flere steder er det rotvelt av store trær som ligger inntil lavspentlinjene, og her må en være svært forsiktig når trærne skal fjernes.
− Sikkerheten går alltid først, og i feilrettingen under uværet hadde vi ingen alvorlige HMS hendelser. Slik er det også i oppryddingsarbeidet. Erfarne linjeryddere tar ned trær på en sikker og god måte, sier Martin Slot, og legger til at det er mange grunneiere som fikk en del ekstra ved som følge av alle trærne som blåste ned.
− Trær som blir kappet ned fordi de ligger inntil lavspentlinjene tilhører grunneier, og Glitre Nett fjerne ikke disse eller foretar noen ytterligere form for opprydding etter uværet. Vi sikrer bare linjene slik at de igjen er best mulig rustet til å levere strøm fram til våre kunder, avslutter Martin Slot.
Kontakter
Nils Tore AuglandKommunikasjonssjefGlitre Nett
Tel:91867182nils.tore.augland@glitrenett.noBilder

Om Glitre Nett
Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 350 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.
Følg pressemeldinger fra Glitre Nett
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Glitre Nett
Ny Ramslandsvågen transformatorstasjon satt i drift19.12.2025 09:54:49 CET | Pressemelding
To år etter Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) gav Glitre Nett konsesjon for å bygge ny Ramslandsvågen transformatorstasjon i Lindesnes kommune, er den nå satt i drift.
Nettselskapene går foran i utfasingen av SF6-gass25.11.2025 07:50:06 CET | Pressemelding
De 11 største nettselskapene i Norge har signert en felles avtale om å slutte å kjøpe nye nettanlegg som inneholder SF6-gass. Dette er et viktig skritt for å redusere klimagassutslipp både fra egen drift og i leverandørkjeden.
Pris for beste masteroppgave på NMBU20.11.2025 12:30:44 CET | Pressemelding
Torjus Birkeland, rådgiver skog i Glitre Nett, har vunnet prisen for beste masteroppgave ved Norges miljø og biovitenskaplige universitet (NMBU) i 2025. Prisen får han for masteroppgaven knytte til trefall som årsak til strømbrudd, og utvikling av en prediktiv modell basert på lidar-data og maskinlæring. I tillegg får han også prisen for en av de tre med best karaktersnitt fra masterstudiene skogfag på NMBU.
Kundene mer fornøyd med nettselskapene17.11.2025 12:43:42 CET | Pressemelding
Årets ferske EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd. For Glitre Nett viser resultatene av undersøkelsen en solid fremgang sammenlignet med resultatene for 2024.
Nye tiltak bedrer kapasiteten i strømnettet11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Økt elektrifisering av samfunnet skaper utfordringer i strømnettet. Etterspørselen etter kapasitet har de de siste årene økt betydelig i Glitre Netts forsyningsområde. Innføringen av nye tiltak bidrar nå til å øke utnyttelsen av eksisterende strømnett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom