Vil koste 14,2 milliarder å sikre Norges mest rasfarlige veier
NAF har regnet ut hva det vil koste å sikre de 10 mest rasfarlige strekningene på riks- og fylkesveiene. Samlet er kostnaden 14,2 milliarder, fordelt med 8,7 på riksveier og 5,5 på fylkesveier. - Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Totalt vil det koste rundt 95 milliarder å sikre alle skredpunkt med høy og middels faregrad på veiene. NAF har hentet ut tallene fra Statens vegvesens oversikt over skredpunkt som er levert til Samferdselsdepartementet i forbindelse med ny Nasjonal transportplan.
- Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy, og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.
200 strekninger med høy fare
Også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal er behovene for skredsikring store. Skredpunkt på veinettet blir gradert etter såkalt skredfaktor, som er en beregning av sannsynligheten for at det går ras og hvilke konsekvenser et ras kan få, ut ifra trafikkmengde, mulighet for omkjøring med mer.
- Dette er bare toppen av isfjellet. På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad, der det fortsatt er behov for tiltak, sier Handagard.
Mer midler til skredsikring
På mange av de farligste trekningene trengs det tunell eller ny trasé for å sikre veien. Dette er store og kostnadskrevende tiltak. NAF mener satsningen på skredsikring må økes betydelig, slik at man kommer i gang med planlegging på flere av disse strekningene.
- I tillegg til de store investeringene som trengs på noen av de mest rasfarlige strekningene, er det mye som kan gjøres med mindre tiltak. Varsling, sikring av terrenget og andre utbedringer kan gjennomføres relativt raskt, om midlene kommer på plass, sier Handagard.
Bakgrunn
De ti skrekningene med høyest skredfaktor, på riks- og fylkeveier. Tall hentet fra Statens vegvesen.
Riksvei - Etter skredfaktor (høy) |
||||
Fylke |
Vegnr/Skredpunkt |
Faktor |
Tiltak |
Anslått kostnad |
Vestland |
Rv.13 Kvassdalen |
5,84 |
Terreng |
270 |
Vestland |
Rv 13 Osgjelet |
5,55 |
Tunnel |
330 |
Vestland |
Rv 5 Skredvikja |
5,29 |
Tunnel |
2970 |
Vestland |
E16 Vaksdal |
5,25 |
Drift skred anlegg |
0,5 |
Vestland |
Rv 13 Byrkjenes |
5,18 |
Ny veg i dagen |
240 |
Vestland |
Rv 15 Grasdalen |
5,09 |
Tunnel |
4100 |
Nordland |
E 10 Presteneset 1 |
5,07 |
Fjordkryss, fylling sjø/bru |
621 |
Nordland |
E10 Kvanndalen |
5,06 |
Se Presteneset |
- |
Vestland |
Rv 13 Øvre Lonevatn |
5,01 |
Overbygg |
160 |
Vestland |
Rv 13 Ygningsdalshamrane |
4,97 |
- |
|
Totalt anslått kostnad for riksvei: |
8 691,50 |
Fylkesvei - oppdatert etter skredfaktor (høy) |
||||
Fylke |
Vegnr/Skredpunkt |
Faktor |
Tiltak |
Anslått kostnad |
Vestland |
Fv 5744 Navelsakerstranda |
6,74 |
Tunnel |
676 |
Møre Romsdal |
Fv 5829 Otterdalsstranda |
6,74 |
Tunnel |
558 |
Vestland |
Fv 613 Gaularfjellet |
6,52 |
Vinterstenging |
0 |
Vestland |
Fv 5723 Merkingsgjølet |
6,32 |
Aut. varsling |
5 |
Nordland |
Fv 7594 Myrlandsfjellet |
6,09 |
Tunnel |
554 |
Vestland |
Fv 5625 Skjerdalsberget |
5,84 |
Tunnel |
420 |
Finnmark |
Fv 8830 Store Lerresfjord |
5,75 |
Tunnel m/portal |
398 |
Vestland |
Fv 5724 Heimefonna |
5,72 |
Vaarslingsanlegg |
5 |
Vestland |
Fv 49 Snauhaugtunnelen |
5,42 |
Tunnel |
2919 |
Vestland |
Fv 49 Tokagjeltunnelen |
5,36 |
Tunnel(se over) |
0 |
Totalt anslått kostnad for fylkesvei: |
5 535 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Slik kommer du deg vel frem med elbil i Europa14.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir stadig enklere å dra på elbilferie i Europa. - I de fleste land er det bygget mange ladere, men en ting har dukket opp, nemlig ladekø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Unngå overvekt på bilferien11.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferie er bilferie for mange. Pakker du bilen riktig øker du sikkerheten og komforten, men pass på å ikke laste bilen for tungt. Mange biler når maksimal nyttelast lenge før bagasjerommet er fullt.
Så fort blir det glovarmt i bilen10.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fort i en parkert bil. På bare en halvtime økte temperaturen til 44 grader i en bil parkert i sola i et forsøk NAF har gjort. – Derfor må du aldri forlate barn eller dyr i en parkert bil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette må du vite om trafikkbøter i Norge og utlandet i sommer8.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Trafikkbøtene i Norge er på et rekordhøyt nivå. Flere land i Europa krever oblat for å kjøre på motorveier eller inn i byer. Med rådene fra NAF unngår du bøter i Norge og utlandet i sommer.
NAF: - Kjør helt frem i begge kjørefelt ved fletting3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer er tid for bilferie og veiarbeid. Fletter du riktig der det er veiarbeid, bidrar du til bedre trafikkflyt og kortere køer. - Veldig mange legger seg inn med en gang de ser skilt om fletting. Det er feil. Kjør helt frem til der feltene går sammen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom