Vil koste 14,2 milliarder å sikre Norges mest rasfarlige veier
NAF har regnet ut hva det vil koste å sikre de 10 mest rasfarlige strekningene på riks- og fylkesveiene. Samlet er kostnaden 14,2 milliarder, fordelt med 8,7 på riksveier og 5,5 på fylkesveier. - Det haster å sette i gang skredsikring av flere strekninger, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Totalt vil det koste rundt 95 milliarder å sikre alle skredpunkt med høy og middels faregrad på veiene. NAF har hentet ut tallene fra Statens vegvesens oversikt over skredpunkt som er levert til Samferdselsdepartementet i forbindelse med ny Nasjonal transportplan.
- Mange av de mest skredfarlige strekningene er i Vestland fylke, spesielt på riksveiene. Dette er veier der faren for ras er høy, og hvor en hendelse kan få store konsekvenser, sier Handagard.
200 strekninger med høy fare
Også i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal er behovene for skredsikring store. Skredpunkt på veinettet blir gradert etter såkalt skredfaktor, som er en beregning av sannsynligheten for at det går ras og hvilke konsekvenser et ras kan få, ut ifra trafikkmengde, mulighet for omkjøring med mer.
- Dette er bare toppen av isfjellet. På riksveiene er det 78 steder med høy skredfaktor, og på fylkesveiene er tallet 123. I tillegg kommer en rekke steder med middels eller lav faregrad, der det fortsatt er behov for tiltak, sier Handagard.
Mer midler til skredsikring
På mange av de farligste trekningene trengs det tunell eller ny trasé for å sikre veien. Dette er store og kostnadskrevende tiltak. NAF mener satsningen på skredsikring må økes betydelig, slik at man kommer i gang med planlegging på flere av disse strekningene.
- I tillegg til de store investeringene som trengs på noen av de mest rasfarlige strekningene, er det mye som kan gjøres med mindre tiltak. Varsling, sikring av terrenget og andre utbedringer kan gjennomføres relativt raskt, om midlene kommer på plass, sier Handagard.
Bakgrunn
De ti skrekningene med høyest skredfaktor, på riks- og fylkeveier. Tall hentet fra Statens vegvesen.
Riksvei - Etter skredfaktor (høy) |
||||
Fylke |
Vegnr/Skredpunkt |
Faktor |
Tiltak |
Anslått kostnad |
Vestland |
Rv.13 Kvassdalen |
5,84 |
Terreng |
270 |
Vestland |
Rv 13 Osgjelet |
5,55 |
Tunnel |
330 |
Vestland |
Rv 5 Skredvikja |
5,29 |
Tunnel |
2970 |
Vestland |
E16 Vaksdal |
5,25 |
Drift skred anlegg |
0,5 |
Vestland |
Rv 13 Byrkjenes |
5,18 |
Ny veg i dagen |
240 |
Vestland |
Rv 15 Grasdalen |
5,09 |
Tunnel |
4100 |
Nordland |
E 10 Presteneset 1 |
5,07 |
Fjordkryss, fylling sjø/bru |
621 |
Nordland |
E10 Kvanndalen |
5,06 |
Se Presteneset |
- |
Vestland |
Rv 13 Øvre Lonevatn |
5,01 |
Overbygg |
160 |
Vestland |
Rv 13 Ygningsdalshamrane |
4,97 |
- |
|
Totalt anslått kostnad for riksvei: |
8 691,50 |
Fylkesvei - oppdatert etter skredfaktor (høy) |
||||
Fylke |
Vegnr/Skredpunkt |
Faktor |
Tiltak |
Anslått kostnad |
Vestland |
Fv 5744 Navelsakerstranda |
6,74 |
Tunnel |
676 |
Møre Romsdal |
Fv 5829 Otterdalsstranda |
6,74 |
Tunnel |
558 |
Vestland |
Fv 613 Gaularfjellet |
6,52 |
Vinterstenging |
0 |
Vestland |
Fv 5723 Merkingsgjølet |
6,32 |
Aut. varsling |
5 |
Nordland |
Fv 7594 Myrlandsfjellet |
6,09 |
Tunnel |
554 |
Vestland |
Fv 5625 Skjerdalsberget |
5,84 |
Tunnel |
420 |
Finnmark |
Fv 8830 Store Lerresfjord |
5,75 |
Tunnel m/portal |
398 |
Vestland |
Fv 5724 Heimefonna |
5,72 |
Vaarslingsanlegg |
5 |
Vestland |
Fv 49 Snauhaugtunnelen |
5,42 |
Tunnel |
2919 |
Vestland |
Fv 49 Tokagjeltunnelen |
5,36 |
Tunnel(se over) |
0 |
Totalt anslått kostnad for fylkesvei: |
5 535 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom