Flere reiseskader enn før pandemien

Antall reiseskader har passert normalnivå, viser bransjetall fra Finans Norge. I tillegg gir en svak krone dyrere erstatningskostnader.

Antall reiseskader så langt i år er godt over nivået fra før pandemien. Reisesyke, avbestillinger og forsinkelser har vært vanlige skadeårsaker. Foto: Fremtind.

I 2023 har reiseaktiviteten skutt fart igjen. Nordmenn har feriert i både inn- og utland, og det har resultert i at reiseskader har økt med 12 prosent hittil i år, sammenlignet med normalåret 2019, viser ferske tall fra Finans Norge.

Svak kronekurs har dessuten bidratt til dyrere skader. Totalt har forsikringsbransjen utbetalt reiseerstatninger på rundt 2 milliarder kroner så langt i år – og det er en økning på 26 prosent fra i fjor.

Mange utsatt for tyveri og forsinkelser
Hos Fremtind står tyveri for en stor del av økningen i reiseskader.

– Bare i år har vi fått inn over 11 000 innmeldte tyverier på reisegods. Det er en økning på 30 prosent fra i fjor, og 23 prosent fra 2019. I tillegg har vi sett at forsinkelser har vært en stor utfordring for de reisende kundene våre i år, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Selv om reiseforsikringen dekker tyveri og ran av eiendeler på reise, er det viktig å passe godt på tingene sine.

– Det betyr at du skal gjøre det du kan for å hindre andre i å ta tingen fra deg, ellers er det ikke sikkert du får full dekning på forsikringen. Vær spesielt oppmerksom når det er mange mennesker samlet, slik som i juleferien, når mange reiser, råder Hofstad-Nielsen.

1,7 millioner nordmenn på farten i jula
I en ny, landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind, har nordmenn blitt spurt om julens reiseplaner.

41 prosent, tilsvarende 1,7 millioner nordmenn, oppgir at de skal reise i julen, enten til familie og venner, på hytta eller til utlandet. Med mange som skal reise på samme tid, er det viktig å planlegge godt, for å unngå uhell og forsinkelser.

– Få ting skaper mer stress enn ikke å rekke hjem til jul. Husk å beregne ekstra tid på utfarten, enten du kjører til hytta eller til flyplassen, avslutter Hofstad-Nielsen.

Dette er reiseplanene til nordmenn denne julen:

• 41 prosent, tilsvarende 1,7 millioner nordmenn, planlegger å reise denne julen. Det er flest som skal besøke familie og venner (28 prosent).

• De som skal reise innenlands, bruker i all hovedsak egen bil (68 prosent). 20 prosent av disse skal fly.

• Seks prosent, tilsvarende 250 000 nordmenn, oppgir at de skal til utlandet denne julen.

• Reiselysten varierer med alder og geografi, hvor yngre aldersgrupper og innbyggere i Oslo og Viken er mest reiselystne, mens reiseaktiviteten er lavere i Innlandet og Rogaland.

• Utdanningsnivå og inntekt påvirker også reiseplaner, med høyere reiseaktivitet blant de med høyere utdanning og inntekt.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring i uke 46/47, 2023. Utvalget er landsrepresentativt og består av 1226 respondenter, fra 18-88 år.

Foto: Fremtind.
– Få ting skaper mer stress enn ikke å rekke hjem til jul. Husk å beregne ekstra tid på utfarten, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.