600 000 nordmenn innrømmer ruskjøring

Rus i trafikken kan få fatale konsekvenser. Likevel svarer 14 prosent, tilsvarende 600 000 nordmenn, at de har kjørt i ruspåvirket tilstand én eller flere ganger.

1 av 4 dødsulykker bak rattet skyldes rus. La bilen stå etter julebordet, er skadeforebyggerens klare oppfordring. Foto: Fremtind.

– Det er skremmende tall. Når vi drikker, svekkes dømmekraften, risikoforståelsen og reaksjonsevnen. Derfor hører alkohol og bilkjøring slett ikke sammen, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

I en landsdekkende undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, svarer 14 prosent av respondentene at de én eller flere ganger har kjørt bil under påvirkning av alkohol eller andre stoffer. Det er en klar overvekt av menn som oppgir dette, og aller flest i alderen mellom 35 til 44 år.

1 av 4 dødsulykker bak rattet skyldes rus
Ifølge MA - Rusfri Trafikk, har rus skyld i rundt en fjerdedel av alle dødsulykker bak rattet. I 2022 ble 11 651 personer anmeldt for ruspåvirket kjøring, og det tilsvarer 32 personer hver eneste dag.

– Nå som julebord- og festsesongen er i gang, gir det en økt risiko for å kjøre med promille på vei hjem. Men det kan få fatale konsekvenser for deg selv og dine medtrafikanter. Bestem deg for å la bilen stå allerede før festen, og ikke kjør før du er uthvilt, årvåken og klinkende edru, oppfordrer Hofstad-Nielsen.

12 timer er ikke alltid nok
For å vite når det er trygt å kjøre dagen derpå, er det mange som forholder seg til en 12-timersregel. I undersøkelsen mener respondentene at det i snitt tar 11,6 timer før en person kan kjøre bil igjen etter å ha drukket alkohol.

– Dessverre er ikke 12-timersregelen til å stole på, for hvilken promille vi får, avhenger av flere faktorer, som vekt, muskelmasse, kjønn og størrelse på enhetene du drikker. Vi må alle ta ansvar for egen atferd i trafikken. Er du i tvil om du er kjørbar, skal du la bilen stå, avslutter skadeforebyggeren.

Slik påvirkes kroppen av alkohol:

• Dårligere konsentrasjon og hukommelse: Selv etter et lite alkoholinntak, og en promille under 0,5, vil alkoholen påvirke konsentrasjonsevnen din, fordi alkoholen påvirker hjernens nerveceller

• Synet blir dårligere: Øynene mister litt av evnen til å omstille seg fra lys til mørke

• Reaksjonstiden blir markant dårligere: Du oppfatter situasjoner dårligere, og reagerer mindre presist. Du blir mer impulsiv og mindre kritisk, og gjør mer feil

Kilde: avogtil.no

Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.