Halvparten av alle nordmenn spiser fortsatt matpakke
Den tradisjonelle norske matpakken står fortsatt sterkt blant oss nordmenn. Omtrent halvparten har jevnlig med seg matpakke, og favorittpålegget er gulost.

En nylig undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at matpakken fortsatt er populær blant studenter og arbeidstakere i Norge. Halvparten av denne gruppen har altså med seg matpakke, og topp tre favorittpålegg er gulost, egg og makrell i tomat.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no sier det er fint at matpakketradisjonen fortsatt holder seg, og er heller ikke overrasket over at gulosten fortsatt er en matpakkefavoritt.
– Gulost er både godt og sunt som hverdagsmat og en god kilde til kalsium, proteiner og B-vitaminer, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver (Melk.no).
Et sunt og billigere alternativ
– En matpakke som inneholder for eksempel grovbrødskiver, gulost, egg, pålegg av fisk, magert kjøttpålegg, frukt og bær vil sikre at vi får i oss mange av de viktigste næringsstoffene vi trenger i løpet av en dag. Sånn sett er matpakken et godt alternativ til mer usunne alternativer man ellers kan få kjøpt på farta. Langt billigere er det nok også, avslutter Glemminge Arnesen.
Fakta//
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i uke 21 2023 754 intervjuer.
Omtrent halvparten av studenter/arbeidstagere har jevnlig med seg matpakke
- Favorittpålegget deres (hvis man bare kunne valgt ett pålegg å ha på matpakken hvilket skulle det vært)
- Topp 3 er: Gulost (25 %), egg (11 %) og makrell i tomat (10 %) – fokuset kan være på at dette er alle tre sunne smarte pålegg som gir oss viktige næringsstoffer
- Deretter kommer brunost (8 %), kjøttpålegg (8 %) og leverpostei (7 %)
De som har med seg matpakke blant 18+ fikk spørsmålet: «Hvis du bare kunne valgt ett pålegg du kunne hatt på brødmaten i matpakken, hvilket skulle det vært»? Så fikk de følgende liste å velge blant.
- Kokt skinke, hamburgerrygg og servelat
- Salami
- Kylling-/kalkunpålegg
- Annet kjøttpålegg
- Leverpostei
- Egg
- Makrell i tomat
- Kaviar
- Annet fiskepålegg (laks, fiskekaker o.l.)
- Gulost
- Brunost
- Smøreost
- Annet ostepålegg
- Syltetøy
- Sjokoladepålegg, nøttepålegg o.l.
- Frukt, salat, grønnsaker brukt som pålegg
- Annet: SKRIV INN
- Vet ikke
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom