Halvparten av alle nordmenn spiser fortsatt matpakke
Den tradisjonelle norske matpakken står fortsatt sterkt blant oss nordmenn. Omtrent halvparten har jevnlig med seg matpakke, og favorittpålegget er gulost.

En nylig undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at matpakken fortsatt er populær blant studenter og arbeidstakere i Norge. Halvparten av denne gruppen har altså med seg matpakke, og topp tre favorittpålegg er gulost, egg og makrell i tomat.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no sier det er fint at matpakketradisjonen fortsatt holder seg, og er heller ikke overrasket over at gulosten fortsatt er en matpakkefavoritt.
– Gulost er både godt og sunt som hverdagsmat og en god kilde til kalsium, proteiner og B-vitaminer, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver (Melk.no).
Et sunt og billigere alternativ
– En matpakke som inneholder for eksempel grovbrødskiver, gulost, egg, pålegg av fisk, magert kjøttpålegg, frukt og bær vil sikre at vi får i oss mange av de viktigste næringsstoffene vi trenger i løpet av en dag. Sånn sett er matpakken et godt alternativ til mer usunne alternativer man ellers kan få kjøpt på farta. Langt billigere er det nok også, avslutter Glemminge Arnesen.
Fakta//
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i uke 21 2023 754 intervjuer.
Omtrent halvparten av studenter/arbeidstagere har jevnlig med seg matpakke
- Favorittpålegget deres (hvis man bare kunne valgt ett pålegg å ha på matpakken hvilket skulle det vært)
- Topp 3 er: Gulost (25 %), egg (11 %) og makrell i tomat (10 %) – fokuset kan være på at dette er alle tre sunne smarte pålegg som gir oss viktige næringsstoffer
- Deretter kommer brunost (8 %), kjøttpålegg (8 %) og leverpostei (7 %)
De som har med seg matpakke blant 18+ fikk spørsmålet: «Hvis du bare kunne valgt ett pålegg du kunne hatt på brødmaten i matpakken, hvilket skulle det vært»? Så fikk de følgende liste å velge blant.
- Kokt skinke, hamburgerrygg og servelat
- Salami
- Kylling-/kalkunpålegg
- Annet kjøttpålegg
- Leverpostei
- Egg
- Makrell i tomat
- Kaviar
- Annet fiskepålegg (laks, fiskekaker o.l.)
- Gulost
- Brunost
- Smøreost
- Annet ostepålegg
- Syltetøy
- Sjokoladepålegg, nøttepålegg o.l.
- Frukt, salat, grønnsaker brukt som pålegg
- Annet: SKRIV INN
- Vet ikke
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom