Skal bygge ny transformatorstasjon for Statnett

Eviny Solutions har signert en kontrakt med Statnett om å bygge et nytt stasjonsanlegg ved siden av Åsen transformatorstasjon som i dag ligger i fjellene over Tyssedal i Ullensvang kommune. Kontrakten er en totalentreprise, og en tilvekst i Eviny Solutions portefølje av prosjekter over 100 millioner kroner.

Foto: 3D-modell av ny Åsen transformatorstasjon (Kilde: CEMP – Åsen, Sweco)

– Kontrakten er en anerkjennelse av kompetansen og gjennomføringsevnen vi har i vårt prosjektmiljø, sier Christer Thompson, leder for divisjon prosjekt i Eviny Solutions.

Dekker et økende kraftforbruk
Formålet med utbyggingen er å dekke det økende kraftforbruket til blant annet industrien rundt Odda.

Arbeidsomfanget innebærer å bygge fire 300 (420) kV AIS bryterfelt (to transformatorfelt og to ledningsfelt), ett nytt 66 kV bryterfelt, legge om dagens 300 kV-ledninger inn til de nye bryterfeltene inklusiv bygging av 2 nye 420 kV endemaster, installere 66 kV kabel fra transformator til 66 kV bryterfelt, bygge anneks i forbindelse med nytt 66 kV bryterfelt og grøftestubb for 66 kV kablene, og rive eksisterende 300 kV-stasjon.

– Vi er svært stolte av å være med å forsterke det sentrale strømnettet vårt, og at vi bidrar til videre utvikling av industrien i Odda og Tyssedal, sier Helge Rysjedal, administrerende direktør i Eviny Solutions.

Oppstart av anlegget er planlagt til våren 2024, med overtakelse høsten 2025. Eviny Solutions vil ha ansvar for all nødvendig prosjektering, design, anskaffelse, montasje og commissioning av det nye stasjonsanlegget.

Foto: 3D-modell av ny Åsen transformatorstasjon (Kilde: CEMP – Åsen, Sweco)

Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern, og produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk på Vestlandet.

Over 500.000 nordmenn bruker Evinys ladestasjoner for elbil. Eviny leverer ellers fibertjenester og fjernvarmenett, bygger landstrøm til skip, og elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer også løsninger som gjør byggeplasser utslippsfrie, og bygger et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Evinys entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett og lav- og høyspentanlegg.