Framtiden i våre hender

Zara pålagt å svare om plastbruk

– Kleskjedene prøver så godt de kan å skjule sin skade på klima og miljø, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

To av tre klær lages i dag av plast. Kilde: Changing Markets, Fossil Fashion, 2021.

Hvor mye plast putter Zara i klærne sine?

Da Framtiden i våre hender spurte kleskjeden om plastbruken deres, nektet de å svare.

Hemmeligholdet ble meldt inn til Klagenemda for miljøinformasjon. Nå har Framtiden i våre hender vunnet klagesaken. Zara er dermed pliktet til å svare på spørsmål om syntetiske fibre, resirkulering og mikroplast i produksjon av klær.

Det er Zaras eier i Norge, Inditex Norge AS, som nå er pliktet til å svare.

– Motebransjen er avhengig av plast for å selge oss klær som ikke varer. Vi vil vite mer om omfanget, og om kleskjedene har planer om å endre på den miljøskadelige praksisen, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Hvor mange tonn klær laget av syntetiske fibre og hvor stor andel av hele klesproduksjonen dette er, er noen av spørsmålene Framtiden i våre hender krever svar på.

Zara/Inditex svarte aldri på forespørslene. Klesprodusenten svarte heller ikke på spørsmål om hvem som er bærekraftansvarlig i selskapet. Etter to måneder uten svar meldte Framtiden i våre hender saken inn til Klagenemda for Miljøinformasjon. Nemda er et uavhengig offentlig organ som skal sørge for at miljøinformasjonsloven blir fulgt.

Miljøinformasjonsloven slår blant annet fast at både private og offentlige virksomheter er pliktet til å gi informasjon om deres påvirkning på miljøet, dersom påvirkningen blir vurdert som stor nok.

«Nemnda mener spørsmål om bruk av syntetiske fiber i klær er miljøinformasjon», er en av flere konklusjoner i vedtaket.

Framtiden i våre hender vil også ha svar på kleskjedens bruk av resirkulert materiale. Informasjon om utslipp av mikroplast i produksjonen blir også etterlyst, samt arbeidsforhold for tekstilarbeidere som må håndtere mikroplast i klesfabrikkene.

– Plast og dårlig arbeidsforhold er to grunner til billigjaget hos kleskjedene. En mer bærekraftig industri må ha en løsning på begge disse utfordringene, sier Bakken Riise.

To av tre plagg lages nå av syntetiske fibre, i følge Changing Markets.

Ikke minst blir Zara spurt om de har kontroll på avfallet fra klærne de produserer. Hva Zara gjør med overskuddsvarer, og hvilke rutiner Zara har for klær som eventuelt blir samlet inn i butikkene, er blant andre spørsmål som snart blir belyst.

Les hele vedtaket fra Klagenemda for miljøinformasjon her

Her er spørsmålene kleskjeden nektet å svare på:

1. Synthetic fibers

• How many tonnes of clothing made from synthetic fibers did you produce in 2022 (includingmixed fibers)
  • What percentage of your total clothing production was made from synthetic fibers?What were the corresponding figures in 2018?
  • What do you expect the corresponding figures will be in 2028?

2. Recycled contents

• How many tonnes of clothing made from recycled synthetic fibers did Inditex produce in 2022?
  • How much of this was made from recycled plastic bottles/PET bottles?
  • Which countries do the recycled plastic bottles come from?
  • Have you tested the materials made from recycled plastic bottles for unwanted substances such as e.g. Bisphenol A?

3. Microplastics.

A ruling from the Norwegian Environmental Appeals Board in 2022 stated that companies must be able to provide an estimate of their annual emissions of microplastics from production. Based on this, can you:

• give an estimate of microplastic emissions due to your production (production, use and disposal) in 2022?
  • describe the method you have used to arrive at this figure. If possible, attach documentation.

4. Do you have a sustainability policy? If yes:

• What does this say about the use of synthetic fibers? If possible, send documentation.
  • How do you ensure that you avoid greenwashing?

5. Do you have guidelines to minimize emissions of microplastics from synthetic fibers in your value chain? If yes, attach documentation.

6. Do you have plans to reduce the use of synthetic fibers in your products?

7. Do you have guidelines and measures to prevent microplastic emissions during production phase? (E.g.,testing of microplastics in waste streams, limit values for microplastics in wastewater, requirements for the filtration system, etc.). Attach any relevant documentation.

8. Do you have guidelines and measures to prevent textile workers from being exposed to microplastics? (E.g., measurement of microplastics in the air in factories, limit values for the level of microplastics in air, requirements for safety equipment such as masks etc.). Attach any relevant documentation.

9. Do you have control over what happens to the clothes during the disposal phase? Please describe and provide documentation.

10. If you have a clothing collection scheme in your stores, please state:

• how much clothing was delivered to this scheme in 2022?
  • how much of this was made of synthetic fibers (including mixed fibers)?
  • What is the final treatment of these clothes?

Petter Slaatrem TitlandPresseansvarligFramtiden i våre hender

Ansvarlig for presse- og debattarbeid i Framtiden i våre hender.

Tel:950 38 128petter@framtiden.no

Om oss

Framtiden i våre hender er en medlemsorganisasjon som jobber for strukturelle løsninger på overforbruk og global ulikhet. Vi jobber innenfor klima- og naturfeltet med temaer som overforbruk, klær, mat og transport. Som Norges største miljøorganisasjon er vi sentral i debatten om norsk og internasjonal klimaomstilling.

Følg pressemeldinger fra Framtiden i våre hender

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Framtiden i våre hender på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Framtiden i våre hender