2 millioner har omfavnet BankID-appen

Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.

Viser kodebrikke og BankID på app
BankID-appen er tatt i bruk av 2 millioner og er nå den mest bruke BankID-metoden. BankID BankAxept

BankID-appen ble lansert til de første kundene i 2020 i Sparebanken Vest. Det var likevel først i 2022 at appen fikk skikkelig gjennomslag, og BankID toppet listen over mest nedlastede gratisapper i App Store.

1,5 millioner har aktivert biometri

Allerede nå har de fleste også aktivert BankID med ansikt, finger eller PIN. Denne raske BankID-en ble lansert i april og brukes mest til å godkjenne betalinger på nett, men også til å logge inn på rundt 100 tjenester.

– BankID med biometri gjør at en nettbetaling går minst dobbelt så fort som før. En raskere BankID er en forbedring mange har gledet seg til, og vi tror dette snart blir den vanligste måten å bruke BankID på, sier Bjerved.

Enda tryggere med app

BankID med app er enda tryggere enn andre metoder. Den er basert på nyere teknologi som gjør det enklere å oppdage og stanse svindel. I tillegg har de fleste bedre kontroll på telefonen enn kodebrikken.

– Appen gir deg bedre informasjon mens du logger inn, slik at du kan reagere og stanse dersom noe ikke stemmer. Det er også i appen de største forbedringene kommer, som selvbetjening ved glemt passord og andre nyttige funksjoner, sier Bjerved.

Det er fortsatt trygt å bruke BankID med kodebrikke for de som ikke har smarttelefoner. Bruker du kodebrikken, bør du ha et godt passord som du aldri deler med andre.

Anbefales varmt

I en fersk spørreundersøkelse svarer 8 av 10 at de vil anbefale BankID-appen til venner og kjente. Kvinner liker appen best, og andelen som vil anbefale appen, stiger med alderen.

Over 3 millioner nordmenn bruker BankID med app, enten BankID-app eller apper fra SpareBank 1 eller Nordea. Resten av befolkningen bruker fortsatt kodebrikken eller BankID på mobil. Den siste metoden er på vei ut, mens kodebrikken vil bestå.

Julen er svindelhøytid

Uansett hvilken BankID-metode du benytter, er det viktig å være på vakt mot svindlere som ringer eller sender ut falske SMS-er eller e-poster. Bjerved ber folk være ekstra på vakt inn mot jul:

– Julen er svindelhøytid, men følger du noen enkle regler, vil BankID-en din forbli trygg; Ikke oppgi BankID til folk som ringer deg, ikke logg deg inn med BankID fra lenker i SMS eller e-post, og hører du noe om «sikker konto», så er det svindel. Snakk gjerne med noen du stoler på eller ring banken for å få råd hvis du er i tvil, sier Bjerved.

Derfor er appen tryggere og bedre enn eldre metoder:

• Mobilen er alltid med deg og har lås.

• Du får tydelig og god informasjon om hvor du bruker BankID.
  • Det kan lett avbryte hvis noe ikke stemmer.

• Gir bedre vern mot telefonsvindel, fordi du ikke får en engangskode du kan gjengi til svindleren.
  • Med biometri aktivert, får du en trygg og enkel netthandel.
  • Det vil komme mange nyttige tjenester i appen, deriblant glemt-passord-funksjon.

Har du ikke smarttelefon og må bruke kodebrikke?

Pass godt på brikken, ha et godt og unikt passord som du kun bruker til BankID, og ikke les opp koden og passordet over telefon (selv ikke til politi, bank eller statsministeren).

Viser kodebrikke og BankID på app
Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept.
Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept, jubler over at 2 millioner er over på BankID-app.
BankID-appen med biometri.
BankID lanserte biometri i april, en raskere innlogging uten inntasting av passord.

4,4 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.