Extra først ute med priskutt på julevarer
Lavpriskjeden Extra forbereder seg på spinnville uker frem til jul når den, som første dagligvarekjede, annonserer nå det første store priskuttet på julevarer.

I disse dager er julevarene på full fart inn i dagligvarebutikken, og lavpriskjeden Extra er den første dagligvarekjeden som kutter prisene på julevarer. Noen eksempler er:
- Røkt pinnekjøtt: -24,1%
- Tynnribbe: - 18,3%
- Julepølse: - 16,7%
- Lutefisk: -21,6 %
På landsbasis selger lavpriskjeden Extra fire til fem millioner varer pr. dag og dette øker jevnt og trutt frem mot jul. Toppen nås i uke 51 der salget er 25-40 prosent høyere enn en normaluke.
– Mange nordmenn kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. Dette gjør at vi som lavpriskjede forbereder oss på utrolig travle, men også morsomme uker. Det er høyt trykk hver eneste dag, men de siste dagene før jul er alltid helt spesielle. Lille julaften er den største handelsdagen i hele året med nesten dobbelt så mange solgte varer som normalt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Kundene til Extra i Norge gjennomfører over 13 millioner handleturer i desember. Og produktet som havner oftest i handlekurven er klementin.
– Klementiner er vårt største enkeltprodukt gjennom hele desember. Det går enorme mengder, og det er ikke rart: Det er godt og sunt. Vi selger også mye agurk, kålrot og banan i uken før jul, i tillegg til melk, fløte og sjokolade, sier Jensen.
Extra er landets tredje største dagligvarekjede og vokser stadig. Håvard Jensen sier sukessoppskriften er enkel.
– Vi kombinerer lave priser og et bredt utvalg, så alle kan gjøre både hverdagshandel og julehandel hos oss. Extra eies av folket og vi har en viktigere jobb enn noen gang tidligere for å sørge for lavest mulig dagligvarepriser. At vi nå er først med priskutt på julevarer, viser at vi tar dette på høyeste alvor nå vi nå går julen i møte, avslutter Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom