NM kortbane med tre nye norske rekorder

AdO Arena i Bergen er for tiden vertskap for NM kortbane i svømming, og på mesterskapets første dag ble det satt ikke mindre enn seks nye norske rekorder. Fredag ​​ble det satt tre nye norske rekorder, og NM kortbane har fått en forrykende start.

OI Svømming med rekord på 4x200m fri. Fra venstre: Ole Marius Rist, Philip Slotsvik, Axel Melberg og Markus Lie, Foto: Kim Pedersen/NSF

Guttene fra Bergens Svømme Club åpnet dag to på NM kortbane med ny norsk juniorrekord på 4x50m lag medley på tiden 1.38,92. De slår dermed egen rekord fra 2021 som var på tiden 1.39,73

Oslo Idrettslag Svømming (OI Svømming) var også i humør til å slå rekorder i dag, og i kveldens finaler satte OI Svømming hele to nye seniorrekorder.

Den første rekorden ble satt av Markus Lie, Anders E. Haugholt, Sigurd H. Bøen og Nicholas Lia på 4x50m lag medley. De svømmer på tiden 1.34,38 og slår dermed Bærumsvømmernes rekord fra 2019 som var på tiden 1.35,80.

Senere på kvelden var OI Svømming igjen på pletten da Markus Lie, Axel Melberg, Philip Slotsvik og Ole Marius Rist satte ny norsk seniorrekord i 4x200m fri. De svømmer på tiden 7.10,03. Den tidligere norske rekorden på distansen ble satt av Bærumsvømmerne i 2022 på tiden 7.13,48.

- Det kjennes veldig bra. Det var et godt forsprang fra start og alle på laget klarte å opprettholde ledelsen og det er helt supert, sier OI-gutta etter rekorden på 4x200m fri.

Unge svømmere imponerer

NM kortbane er et mesterskap for junior-, senior- og parautøvere, og gjennom hele mesterskapet har det vært flere imponerende prestasjoner fra alle tre gruppene. Som junior er det også mulig å kvalifisere seg til kveldens seniorfinaler, og det har allerede vært flere gode prestasjoner fra de unge utøverne.

- Det er ikke noe tvil om at det er mange positive og artige dueller i dag. NM viser at vi har en del unge utøvere på vei opp på tross av at det er et senior NM på ettermiddagen. Vi legger merke til at det dukker opp en del spennende løp med flere unge som svømmer relativt fort også i senior finaler, sier landslagssjef Petter Løvberg.

De to første dagene av mesterskapet ble det satt ni norske rekorder på tvers av junior, senior og para. Spesielt stafettene har vist seg å være magneter for nye rekorder og er også blant øvelsene som skaper mest engasjement og stemning i hallen.

- Stafettene har været spesielt gøy i mesterskapet både i går og i dag. Ikke bare på grunn av norske rekorder, men også flotte dueller som skaper spenning og god stemning i hallen. Vi ser også mange gode stafett etapper på hver enkelt utøver, sier landslagssjefen.

Det høye nivået på NMs to første dager gir optimisme for lørdag og søndag hvor enda flere øvelser og flotte dueller venter.

- Ut fra de to første dagene av mesterskapet er det god grunn til å være optimistisk med tanke på lørdag og søndag. Jeg gleder meg uansett til å se om det fortsetter i samme stil. Kanskje får vi enda flere rekorder, slutter landslagssjefen.

Om NM kortbane

Stevne Bergen (Bergen Vest SK, Bergen Svømme Club og SK Delfana) er teknisk arrangør for NM kortbane2023 for junior-, senior- og parasvømmere. Mesterskapet arrangeres i AdO arena Bergen fra 16. november til 19. november 2023.

Bjørnar Laskerud, Bergens Svømme Club
OI Svømming. Norsk rekord på 4x50m lag medley. Fra venstre: Nicholas Lia, Sigurd H. Bøen, Anders E. Haugholt og Markus Lie.