Årsakene til at 116 døde i trafikken i fjor
I 2022 omkom 116 personer på norske veier. Rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2022» er nå klar. Fart, rus og uoppmerksomhet bidrar til de fleste ulykkene.
Det var flere ulykker med flere enn én drept, og mange eldre omkom.

Kontroller og kampanjer for å endre atferd
Rapporten avdekker et lignende bilde som vi har sett i tidligere år.
– Rus, høy fart og uoppmerksomhet er årsak til svært mange dødsulykker, og manglende sikring i bilen bidrar ofte til at de blir mer alvorlige, sier Guro Ranes, som leder arbeidet med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
De som kjører ruspåvirket og godt over fartsgrensa, følger ofte bevisst ikke reglene.
– Disse kan synes vanskelige å nå med tradisjonelle trafikksikkerhetsbudskap. Her gjør UP, med sine kontroller, en fantastisk innsats i å stoppe disse trafikantene, slik at de ikke skader seg selv eller andre, sier Ranes.
De fleste trafikanter ønsker å følge reglene. Men mange er likevel – ofte ubevisst – uoppmerksomme, og forårsaker derfor ulykker. For å endre denne type atferd gjennomfører Statens vegvesen ulike trafikksikkerhetskampanjer hvert år.
– Vi vet at både kontroller og kampanjer virker, sier Ranes, og mener vi bør satse på mer av det som viser seg å bidra til at trafikanter endrer atferd.
Flere eldre, og flere ulykker med mer enn én drept
Til tross for at 2022-ulykkene følger «trenden» fra tidligere år, er det noen særtrekk ved fjoråret. Det var flere eldre som omkom i trafikken og det var mange ulykker med mer enn én drept. Det var også flere dødsulykker enn vanlig på lavtrafikkerte veger.
I 2023 ser vi fortsatt at det er mange ulykker med flere drepte, men i år er det mange færre omkomne i alderen 70 +.
– Derfor er det så viktig å analysere ulykkene og følge utviklingen fra år til år, sier Guro Ranes. Da kan vi gjøre de rette valgene når vi skal sette inn tiltakene som må til for å nærme oss nullvisjonen, en visjon om at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken.
Et møysommelig analysearbeid
Dybdeanalysene er omfattende arbeid som starter med at Statens vegvesen sine ulykkesundersøkere rykker ut når det har skjedd en alvorlig ulykke. Der kartlegger og registrerer de fakta, som er avgjørende for senere å kunne gjennomføre en analyse for å forstå hendelsesforløpet og konsekvensene av ulykken.
– Arbeidet de gjør er uvurderlig og bidrar til forståelse og innsikt om ulykkene, sier Guro Ranes.
Dybdeanalysene av dødsulykkene gir kunnskap, viser trender, peker på hovedutfordringer og foreslår områder for læring. Dette arbeidet er blant annet grunnlaget for Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet. Her samarbeider trafikksikkerhetsaktørene om nullvisjonsarbeidet.
– Nullvisjonen sier at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Innen utgangen av 2030 har vi en ambisjon om at å redusere ulykkesomfanget til maksimalt 50 drepte og 350 hardt skadde. Kunnskapen vi får gjennom ulykkesgranskingsrapporten (UAG-rapporten) er et svært viktig verktøy i dette arbeidet, avslutter Guro Ranes.
Mer fakta om fjorårets ulykker
- Møteulykker, utforkjøringsulykker og fotgjengerulykker utgjør om lag 85 % av alle dødsulykkene.
- På landsbasis inntraff 38 % (40 ulykker) av dødsulykkene i 2022 på riks-/europaveg og 42 % (44 ulykker) inntraff på fylkesveg. Dette er relativt lik fordeling som i 2021.
- Antallet drepte i personbil/varebil/lastebil/vogntog/buss i 2022 var 64 personer mot 48 personer i 2021.
- Antallet omkomne på motorsykkel har også vært ganske stabilt de siste 10 årene, med et gjennomsnitt på 19 drepte pr. år. I 2022 ble 21 personer drept på motorsykkel.
- Det var dobbelt så mange eldre over 70 år som omkom i trafikken i 2022 sett opp mot 2021. Antall eldre var lavt i 2020 og 2021.
- Medvirkende faktorer: Høy fart, manglende førerdyktighet, mangelfull informasjonsinnhenting, lav trafikal kompetanse, usikker kjøretøybehandling og manglende kjøreerfaring.
- Det var 13 dødsulykker med alkohol, 4 med blandingsrus og 4 med annen type rus.
- Halvparten av ulykkene i rus skjedde i sommermånedene juni, juli og august.
- Mange dødsulykker skjedde på lavtrafikkerte veger.
Hva er ulykkesanalysegruppe (UAG)?
Statens vegvesen analyserer alle dødsulykker. Formålet med analysene er å øke kunnskapen om hvordan og hvorfor ulykker skjer, og hva vi kan gjøre for å hindre fremtidige ulykker.
Arbeidet er organisert med en landsdekkende ulykkesanalysegruppe (UAG), fagressurser for innhenting av informasjon i hvert ulykkesområde (Nord, Sør, Øst, Vest og Midt) og lokale beredskapsgrupper med ulykkesundersøkere.
Ønsker du å fordype deg mer i rapporten, finner du den her: Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2022
Hør Statens vegvesens nye podkast Snakk i vei om UAG og trafikksikkerhet
Nøkkelord
Kontakter
Guro RanesAvdelingsdirektørStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:918 59 219guro.ranes@vegvesen.noPressevakt Transport og samfunn
* Trafikksikkerhet og ulykkesstatistikk
* Trafikktall
* Fotobokser/fartskontroll
* Skilt
* Bompenger
* Trafikkstyring og beredskap
* Teknologi
* Klima og miljø
* Plansaker
* Nasjonale turistveger (Pressekontakt: 91104480)
* Norsk vegmuseum (Pressekontakt: 61285250)
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom